Снимка: архив, Reuters
fallback

Европейският съюз обмисля да поиска разрешение от либийските власти да влиза в териториалните води на страната, за да спира мигрантите, тръгнали към Европа и да ги връща, преди те да са стигнали до територията му.

В момента европейските съдове, участващи в морските операции "София" и "Тритон" в Средиземно море, могат да се движат само в международни води, без да навлизат в териториалния шелф на Либия, който отстои на 12 морски мили (22,2 км) от брега.

От това се възползват трафикантите и товарят мигрантите в лодки, които нямат шанс да преплуват морето, но могат да стигнат до европейските кораби, които ги спасяват в морето и ги отвеждат в италианските пристанища.

Новата тактика на трафикантите е причина за високата смъртност в морето въпреки небивалия брой военни, търговски и частни съдове, ангажирани със спасяването им.

По данни на Международната организация за миграцията от началото на годината до 12 юли в Средиземно море са се удавили 2357 души, а 103 175 са доставени на италианския бряг.

Рим алармира, че положението става неконтролируемо и поиска мигранти да бъдат вземани и от Франция, Испания, Хърватия и Гърция, което последните категорично отказаха.

Европейската комисия обеща да търси дипломатически начини да убеди държавите от Северна Африка да прибират част от спасените в морето мигранти. В замяна ЕС ще увеличи помощта за тези държави, ще подобри условията в миграционните центрове в Либия и ще увеличи парите за доброволно връщане на желаещите.

Според външните министри от ЕС, които обсъдиха въпроса в Брюксел, фактът, че повечето бедстващи биват спасени в близост до либийските брегове, действа като примамка на стотици хиляди икономически мигранти, които търсят нов живот в Европа. Те са привлечени от факта, че трябва да преплуват само 20 километра, вместо да се подлагат на по-рискованото прекосяване на морето, и с по-голям хъс се хвърлят в ръцете на хакерите.

Белгия заплаши, че няма да поднови участието си в операция "София" догодина, ако няма възможност да връща мигрантите обратно в Либия, откъдето повечето от тях тръгват на север. Други държави също смятат, че мандатът на европейската морска операция трябва да се разшири и да включва и либийските брегове.

"Тази възможност винаги е съществувала. Тя изисква покана от либийските власти и допълнителни средства", заяви първият дипломат на ЕС Федерика Могерини.

Тя предупреди, че "държавите членки, които са толкова решени това да се случи, трябва също да се замислят за броя и размера на средствата, които трябва да осигурят".

Могерини, която не е привърженик на разширяването на мандата на операция "София" заяви, че обучението на либийската брегова охрана дава на ЕС "пряк контрол върху дейностите, извършвани от либийските граничари". Европа обучи 133-ма либийци и очаква още 75 членове на бреговата охрана за нов курс в Италия през септември.

"Нашата крайна цел не е европейско присъствие в либийски води, а работата да бъде свършена и ако това може да бъде направено от либийската брегова охрана, ще е чудесно", посочи Могерини.

Тя съобщи, че Еврокомисията разработва механизъм, чрез който да следи какво се случва с либийците, които са преминали през европейско обучение.

България също участва в операция "София" с една фрегата. Външният министър Екатерина Захариева не отхвърли даването на възможност на европейските военни да стоварват обратно спасените на либийския бряг. Тя заяви, че ЕС е длъжен да се погрижи за бежанците, но не и да приема незаконните мигранти и да им дава възможност да избират къде да се установят.

Засега обаче външните министри на ЕС забраниха вноса в Либия на гумени лодки и на моторници, като се надяват така да затруднят бизнеса на трафикантите.

Европейската комисия даде зелена светлина на Италия да изготви етичен кодекс, който да ограничи дейността на частните морски съдове, собственост или наети от неправителствени организации, да участват в спасяването на мигранти в морето. Те ще трябва да приемат на борда си италиански офицери и да следват стриктни правила за това кои мигранти да спасяват и как да им помагат, ако искат да им бъде разрешено да ги довеждат до италианските пристанища. В момента около половината от всички мигранти, пристигащи в Италия, идват на борда на частни съдове.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

24

Анонимен

преди 6 години

То сега какво излиза - делят си пътя с трафикантите.

23

Левски

преди 6 години

Мръсните ислямисти пак са се събрали тук да възхваляват ислямския диктатор Кадафи който се гаври с българските лекари осем години и да се пенят против християнска Европа.Налазили сте из България като ***,но и вашия час ще дойде,мръсни предатели.

22

Анонимен

преди 6 години

Браво. Прочели са малко български форуми по темата и са се научили какво да правят. Глупците са прочели и изведнъж са се плеснали по челото: "Абе ние защо ги караме към Италия, вместо към Либия?"

fallback