Снимка: архив, Reuters
fallback

В САЩ редица фирми, специализирали се в събирането и обработката на данни за гражданите, помагат на партиите по-добре да се насочат към избирателите си по време на предизборни кампании, без американците да знаят, че личните им данни се използват по такъв начин, пише Лео Мурен от Франс прес.

Една от основните фирми в този сектор е NGP VAN, която неотдавна привлече вниманието на медиите с аферата за кражба на данни на Хилари Клинтън от екипа на съперника й Бърни Сандърс. Тя управлява базата данни на Демократическата партия.

Колко души има в тази база данни? "Всички", казва през смях Кевин Търман, който през 2008 г. е работил в предизборния щаб на Хилари Клинтън в онлайн отдела. "Всички вписани от 2004 г. гласоподаватели, и даже малко повече, тъй като някои междувременно са починали", добавя той.

По оценка на фирмата този брой е около 195 милиона души, много повече от понастоящем вписаните в избирателните списъци 142 милиона (вписването не става автоматично при навършване на 18 години). В базата данни дори има негласуващи пълнолетни лица, които предизборните екипи се надяват да мобилизират.

Всички кандидати на демократите, било то на местни избори или на президентски, се обръщат към NGP VAN.

Фирмата помага на кандидатите да се прицелят по-добре в потенциалните си избиратели, избягвайки тези, които никога няма да гласуват за тях, и по този начин да намалят предизборните си разходи.

"Ако сте от екипа на Доналд Тръмп, няма да губите време и пари да се обръщате към поддръжниците на Клинтън", обобщава Бранди Травис, говорителка на фирмата "Аристотел", една от главните конкурентки на NGP VAN.

От 2004 г. Демократическата партия събира информация за американските избиратели, за гражданското им състояние и историята на участието ми, която показва в кои избори са гласували. Тези данни са публично достъпни.

След това партията чрез посредници купува лични данни, които частни фирми притежават за клиентите си. Такава информация продава например веригата супермаркети Си Ви Ес. Националната асоциация на притежателите на огнестрелно оръжие (NRA), също предоставя някои данни за членовете си.

"Проверяват и за кои списания сте абонирани", уточнява Кевин Търман.

Клиентите може и да не са в течение, но всичко това е законно поради отсъствието на нормативна рамка за тези дейности.

"Искат да знаят какви продукти пазаруват хората", потвърждава американският журналист Саша Исенбърг, автор на книга по този въпрос.

Фирмите продават и електронните адреси на клиентите си, което лесно дава достъп до Facebook акаунта им, когато е отворен.

Демократическата партия може да узнае и равнището на образование на даден човек, а често пъти и етноса му.

Благодарение на тези данни, които се компилират, съпоставят и анализират от софтуера на NGP VAN, предизборните стратези знаят с кого си имат работа и могат по-добре да приспособят посланието си.

Така например за Хилари Клинтън е по-вероятно да гласува 30-годишна жена, която живее в голям град и е абонирана за литературно списание, отколкото 60-годишен мъж, който живее в южен селски район и е абониран за списание за огнестрелни оръжия.

С посещенията по домове доброволците могат да преценят дали даден човек се вълнува повече от глобалното затопляне или от борбата с безработицата.

NGP VAN не е единствената фирма в този преживяващ бурно развитие сектор. В тази област те са няколко десетки. Някои, като "Аристотел", си изграждат собствена база данни. Фирмата "НейшънБилдър" дори каза, че с нея са се свързали френски политически партии за президентските избори през 2017 г.

Републиканците притежават подобна база данни, със същата екосистема от специализирани фирми.

Тези компании припомнят, че всички тези данни са получени по законен път, макар и американците да не знаят, че по този начин партиите проникват в личния им живот.

"Като кликнете на бутона "Приемам" без да сте прочели условията, разрешавате на фирмите да продават данните ви. Те стават публично достояние, но хората не са в течение", обяснява Джо Къран, основател на работещата с републиканците фирма "Филпак".

"Когато хората се запишат в нещо, те не си дават сметка с какво се захващат", потвърждава Кевин Търман.

"Обаче информацията, която имаме ние за американците, не може да се мери с това, което знаят за тях частните компании. В сравнение с тях ние сме слаба работа", добавя той.
 

/БТА/
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

17

охоо

преди 8 години

,,Самите американци не знаят, че личните им данни се използва ''!!....'Ама те още много неща не знаят.Не знаят ,че са подслушвани ,не знаят че им се следят профилите във фейсбук..всичко се знае-какво пазаруваш,къде ходиш...И всичко-с цел да манипулират,управляват и зомбират

16

33

преди 8 години

До Анонименразбира се че има много нередности в това !!! едно от най-важните ЧОВЕШКИ ПРАВА е да не се използва лична информация без неговото съгласие!!!А ти драги първо чети и след това пиши глу-пости по коментарите

15

георги

преди 8 години

Ами една обикновенна игра като си инсталирате на андроидския телефон ви иска достъп до контактите до разговорите и какво ли не :). Реално с една такава "безплатна" игра някой получава достъп до всичките ви данни - включително и паролите които въвеждате. В windows 10 е написано че microsoft може да събира от личните ви данни "за да подобри качеството на услугите си" :), за това има такава мащабна кампания за ъпдейт към win.10

fallback