Снимка: Архив Reuters

“Всички гении, родени жени, са загубени за общественото благо”, твърди френският класик от 19-ти век Стендал. Но сп. “Икономист” настоява, че това вече определено не е така, особено що се отнася до богатите и развити страни по света.

Повече от половината новозавършили университет в страните от Организацията за икономическо сътрудничество и развитие са жени. В немалка част от държавите процентът надхвърля 60 на сто.

Доскорошни “мъжки” бастиони като медицината и правото се “превземат” от нежния пол. Дори най-елитните американски колежи негласно приемат мъжки кандидати с по-ниски оценки, за да изравнят бройката с дамите.

Въпреки тенденцията за това историческо женско “настъпление”, предразсъдъците продължават да пречат на момичетата, а и на момчетата.

Различни статистически данни все още държат жива идеята, че интелектуалните способности до не малка степен се предопределят от пола. Скорошно изследване измежду 15-годишни ученици в 60 държави дава поредния аргумент – момичетата са далеч по-добри в литературата, момчетата отговарят на удара в математиката. Момчетата по-рядко си пишат домашните и при тях вероятност да получават поредица от ниски оценки е по-голяма.

Специалностите, които се избират в университета, са огледало на успехите в гимназията. Дамите предпочитат образователни науки, медицина, изкуства и хуманитарни науки, докато противоположният пол залага на информатика, инженерни специалности и физика.

На пръв поглед нещата са ясни, но се оказва, че и двата пола всъщност страдат от наложените стереотипи. И често това значи похабяване на таланти.

От изнесените данни става ясно, че разликата в оценките се свива с близо 30%, ако учителят не знае пола на ученика, положил съответния тест.

Повече учители по света са жени, за които е по-лесно да забележат и окуражат заложбите на някого, който е по-близък до тяхното самоусещане. Те дават по-високи оценки, в повечето случаи несъзнателно, на по-подредените, по-изпълнителните ученици – качества, които обществото асоциира с нежния пол, но които нямат общо с четенето и разбирането на даден текст, да речем.

Получаването на ниски оценки от друга страна води до демотивация и подрастващите в тази група изостават от връстниците си. А да изостанеш в грамотността, което се случва при момчетата доста по-често, отколкото при момичетата, е доста тревожно. Защото четенето е нужно, за да можеш да научиш каквото и да е друго. Според “Икономист” решението е просто: когато е възможно, училищните тестове, контролни и т.н. да са анонимни.

А защо не да се улесни достъпът на момчетата до по-атрактивни четива за тях на тази възраст като комикси, спортни списания и т.н.

Ако момичетата биват уверявани, че математиката е мъжка територия, а момчетата, че книгите са за “женчовци”, ограничаването на възможностите е налице. И то само заради наложени стереотипи.

Добрата новина е, че различията между половете по отношение на образованието може да се намалят с трупането на знания чрез по-стриктни учебни програми.

Ясно е, че момчетата в страните с най-добрите начални училища се учат да четат много по-бързо и много по-добре от момичетата в останалата част от света. В Шанхай, например, “скъсването” на изпит е изключителна рядкост и за двата пола, а момичетата въобще не са по-зле от момчетата в математиката.

Даже нещо повече – те са доста по-напред от огромна част от връстниците си по света.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase