Снимка: Reuters
fallback

462-ма души загинаха са малко повече от седмица при самолетни катастрофи – при все, че този транспорт е считан за най-безопасния на планетата.

Малайзийски Боинг беше свален в Украйна, а два самолета се разбиха в Тайван и Алжир съответно 6 и 7 дни по-късно, припомня БиБиСи.

Такава честота на драматични инциденти неизбежно предизвиква сериозни притеснения за сигурността на въздушния транспорт.

Харо Рантер, директор на Мрежата за авиационна безопасност (описваща детайлно всички самолетни катастрофи), счита, че такава драматична поредица от събития не е нещо необичайно.

Той посочва, че само от 1990-та година насам има 45 дати, в които са регистрирани 2 или повече катастрофи на самолети.

В 105 случая е имало фатални инциденти в последователни дни. Рантер дори твърди, че е по-вероятно да има две катастрофи в два последователни дни, отколкото през по-голям интервал от време.

Експерти посочва т.н. Поасоново разпределение в опит да обяснат подобна зависимост.

Професорът по статистика Арнолд Барнет внася яснота: “Да предположим, че средно на година има по един инцидент, тоест шансът за катастрофа във всеки един ден е 1 към 365. Ако има катастрофа на 1-ви август, шансът за друга на 2-ри август е 1 към 365. Но шансът за инцидент на 3-ти август е 364 към 365 умножено по 1 към 365 (тоест по-малък), защото катастрофа в този ден може да има само ако такава вече не се е случила на 2-ри август”.

По тази логика с всеки изминал ден от самолетна катастрофа шансът за нова намалява.

“На пръв поглед изглежда неинтуитивно, но заключението е базирано на теорията на вероятностите”, категоричен е професор Барнет.

Всяка година в инциденти с пътнически самолети загиват около 500 пътници. През настоящата година тази граница вече е премината с около 200 и според БиБиСи едва ли в следващите месеци ни очаква вълна от самолетни катастрофи.

Професор Барнет изтъква, че през април, май и юни не е имало нито един фатален инцидент в света, свързан с комерсиален полет.

Той изчислява, че в развитите страни шансът човек да загине в самолетна катастрофа е 1 на 25 милиона. “Далеч по-вероятно е едно дете във Великобритания да стане премиер, отколкото да има фатален край при инцидент със самолет... по-вероятно е това дете да стане олимпийски златен медалист или да получи Нобеловата награда за физика”.

Дори и в най-бедните страни по света шансът за гибел при самолетен полет е 1 на 750 хиляди.

Конкретно за скорошните три фатални инцидента за осем дни, проф. Дейвид Шпигелхалтер изчислява, че има доста голяма вероятност – 6 към 10, подобно нещо да се повтори в следващите 10 години.

За същия период Шпигелхалтер се наема и с друга прогноза: “Ако има повече от една катастрофа в рамките на 8 дни, то максимумът ще бъде точно 3”.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

47

Анонимен

преди 9 години

NQMA I DUMA CHE E SYVPADENIE,NO ZASTO LI SE SLUCVA SAMO S BOING NE I S SAMOLETITE NA ES OT TIPA A 310 I T,N, TUK IDVA EDENA RAZLIKA V POLITIKITE I TEXNOLOGIITE I GOVORI V POLZA NA ES KAK MISLITE?KOITO MISLI ZLO ZLO GO I STIGA SYVPADENIE,

46

Анонимен

преди 9 години

ако падне 1 самолет имаме трагедия, при 3 вече говорим за суха статистика

45

aaaaa

преди 9 години

Не е задължително. Всеки ден стават автомобилни катастефи. Даже и в момента като пиша се случва някаде. Съвпадение?

fallback