Протест срещу проекта "Щутгарт 21". Снимка: Getty Images/Guliver Photos
fallback

„Щутгарт 21” е план за модернизиране на железопътната мрежа в един от основните германски градове и столица на федералната провинция Баден-Вюртемберг. Първоначалната стойност на амбициозния проект, който ще създаде хиляди нови работни места и ще превърне града в основен железопътен възел, е над 3,5 милиарда евро.

Идеята за широкомащабно обновяване, което включва възможност за приемане на високоскоростни влакове от цяла Европа, седи в папките на местните власти от 1988 година насам. И когато дори канцлерът Ангела Меркел застана твърдо зад „Щутгарт 21”, очакванията бяха за реализиране на поредния безупречен свръхмодерен проект на най-развитата европейска икономика.

Но германците, на които напрежението от икономическата криза май им идва в повече, са на друго мнение. И са решени да го отстояват докрай. Вече няколко седмици Щутгарт е арена на масови протести срещу планирания строеж.

Хора от всички възрасти и всевъзможни неправителствени организации са твърдо убедени, че нито имат нужда от осъвременена жп мрежа, нито могат да си позволят разходите, които в крайна сметка излизат от джоба на данъкоплатеца.

Обществената ярост идва най-вече от факта, че не е имало допитване дали въобще някой иска подобен проект. В момента, когато властите говорят за затягане на коланите, 3,5 милиарда евро разходи за нещо, което дори не е желано, е капката, която преля чашата на търпението. Още повече че инвестиция от 3,5 милиарда е само прогнозна и е твърде вероятно да набъбне значително, като се чуват суми от порядъка на близо 20 милиарда евро.

Трябва да бъде платена и друга цена – над 300 вековни дървета ще бъдат унищожени заради новите релси. Паркът Шлосгартен също е сложен на дръвника. Разположен на площ от 61 хектара, този парк реално е „зеленото” сърце. И едва ли има местен жител, който желае то да бъде изтръгнато или дори малко засегнато.

При това част от градините са създадени в средата на XIV век и са безценно културно наследство. Заради проекта трябва да бъде разрушена и част от историческата централна гара на града (построена през 1922 г.), която е един от символите на Щутгарт.  

С нарастването на недоволството в града щутгартската криза се превърна в национална.

Кулминацията беше достигната, когато фотообективите хванаха потресаваща картина на един от първите протести, превърнал се в меле между агресивни демонстранти и полиция. Както се случва в подобни случаи, най-сериозно пострадаха десетки невинни възрастни хора и деца. В това число 66-годишният Дитрих Вагнер, от чиито очи рукна кръв в разгара на сблъсъците.

Настоящият премиер на Баден-Вюртемберг Щефан Мапус, поддръжник на „Щутгарт 21”, защити категорично действията на органите на реда, които по думите му били провокирани от хвърлящи камъни протестиращи. Нестихващото недоволство обаче превърна въпроса с модернизирането на жп мрежата от чисто икономически и екологичен в силно политически.  

Мапус, който е член на управляващия Християндемократически съюз, изглежда в твърде неизгодна позиция преди регионалните избори в провинцията през март. Скорошни социологически проучвания сочат, че опозиционната коалиция на зелени и социалдемократи е много близо до победа на вота.

Провал за християндемократите в Баден-Вюртемберг не е имало повече от половин век и това може да се тълкува като пълна загуба на доверие към политиката на Меркел в един от бастионите на нейната партия – третата по големина (35 742 кв. км) и население (10,7 млн. души) федерална провинция в Германия.

След гръцката криза и оставката на президента трети удар по канцлера може да се окаже фатален за правителството й. Не случайно общонационално допитване показа, че 54 на сто от всички германци вече са против реализирането на „Щутгарт 21”.

Логично вече започнаха совалките за успокояване на напрежението. 80-годишният Хайнер Гайслер, ветеран-консерватор и бивш генерален секретар на ХДС, е назначен за посредник в спора. Сега надеждите за компромис са свързани именно с него. За да отговори на очакванията, и той вече обяви, че работата по проекта ще бъде спряна, докато текат преговорите между представители на железниците, местните власти и протестиращите.

От правителството обаче побързаха да уточнят, че реализирането на плана ще продължи. Шефът на жп монополиста Дойче Бан пък дори заяви, че не знае нищо за временно спиране на модернизацията и категорично няма да го допусне. И преди това Рюдигер Грубе, директор на железниците, вече беше набелязан от анти-Щутгарт 21 активистите. Той е под 24-часова охрана, след като получи няколко смъртни заплахи във връзка с проекта. 
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

20

do 17

преди 13 години

ami w gradowete e pylno s taka ner4einte Recycling-Hof, kydeto "po-slojnitez a otdelqne bokluci" se izhwyrlqt. Stawa duma, za elektrouredi, mebeli, tekstili. Towa wsi4ko se reciklira. Hartiqta se reciklira, kakto i plastmasata i metalnite kutii. Biologi4niq otpadyk se ostawq da izgnie i razloji. Edinstwenoto koeto ne se reciklira e taka nare4eniq Restmüll, w kojto se izhwyrlqt kondomi, pepel, porcelan, medicinski prinadlejnosti i t.n.

19

EU wonder

преди 13 години

Тези пък, подобрения в инфраструктурата ще им правят, та все едно им правят клизма! В БГ, гражданите да искат 1 км. ж.п. линия да се модернизира, това няма да се случи за 100 години, да не говорим за политическа воля - "ъ, 'що ний бърз влак, аз тьй ли инъчий съ движи с джипу". Това ни е "политическата" класа! Браво на Меркел, прогресът не трябва да се спира, а пари в ЕС за какви ли не глупости се дават и не се обявяват, германците си мислят, че тези 3.5 млрд. ще им влязат в джобовете обратно,хах

18

онбашията

преди 13 години

която държава първа официално забрани всички природозащитни организации, ще завладее света преди другите да се се усетили от къде им идва. няма по-деградивна идеология от зелената

fallback