Снимка: БГНЕС
fallback

То трябваше да бъде най-голямото летище в света - бляскав междуконтинентален център за свръхзвукови самолети с шест писти и високоскоростни железопътни връзки до околните градове. Но днес то е малко повече от писта в средата на нищото.

Jetport Everglades, както беше наречено, когато проектът стартира през 1968 г., започна живота си точно в края на Златната ера на въздушните пътувания, когато кабините на самолетите се пълниха с дим от пури и дрънкане на сребърни прибори. Тогава "Конкорд" е на път да направи първия си полет, докато "Боинг" работи върху още по-голям и бърз свръхзвуков пътнически самолет 2707.

С високото прогнозирано търсене на пътувания, по-бързи от звука, Южна Флорида се очертава като идеално място за център, защото страховитият "звуков бум", който направи тези самолети нежелани гости във вътрешността, може да се случи безвредно над открития океан.

Но това така и не се случи.

Търговската авиация беше на път да навлезе в различна епоха и опасенията за околната среда доведоха до отмяната на големия план за Jetport Everglades, след като беше построена само една писта. Сега тази самотна писта функционира едновременно като тренировъчна площадка и носталгично напомняне за мечта, която така и не се осъществи.

Блато

Днес летището е известно като летище за обучение и преход Dade-Collier и се управлява от авиационния отдел на Miami Dade, който управлява четири други летища в района, включително Miami International - третото по големина в САЩ за международен пътнически трафик.

Но тази съдба е много различна от това, което е трябвало да бъде Jetport Everglades. "Някои хора смятат, че е изоставено, но не е", казва Лони Крейвън, който управлява летището на авиационния отдел на Маями-Дейд. "В момента, поради ограничения, ние го отваряме само от осем часа сутринта до 5:30 през нощта."

В първоначалния план Jetport трябва да бъде пет пъти по-голям от JFK в Ню Йорк и да се справя с футуристични свръхзвукови самолети, превозващи до 300 пътници всеки.

За да го построи, пристанищната администрация на окръг Дейд закупува 39 квадратни мили необитаема блатна земя, на 36 мили западно от бизнес квартала в Маями и само на шест мили северно от националния парк Евърглейдс. "Искаха да го поставят по средата между окръг Монро, окръг Дейд, окръг Колиър и окръг Палм Бийч, за лесен достъп", казва Крейвън.

Планиран широк 1000 фута пътен и железопътен коридор ще свърже Jetport както с Атлантическия бряг, така и с Мексиканския залив.

Но опасенията за околната среда започнаха да възникват скоро след началото на строителството.

В доклад от 1969 г. се посочва, че проектът ще "унищожи екосистемата на Южна Флорида и по този начин националния парк Евърглейдс".

Подкрепен от местни жители и активисти, докладът доведе до пакта за водни спортове Everglades, който през 1970 г. спря цялото строителство. "Шегата беше, че те настилат пистите на гърба на алигатори", казва Крейвън.

Кацане и излитане

През 1971 г. проектът Boeing 2707 е отменен, преди прототипът дори да е завършен и мечтата за построен в САЩ свръхзвуков пътнически самолет загива с него.

"Конкорд", който влезе в експлоатация през 1976 г., и неговият съветски клонинг "Туполев Ту-144" ще бъдат единствените свръхзвукови самолети, които някога са населявали онова, което се оказа много голяма ниша на пазара.

В този момент, вместо властите да се опитат да премести Jetport, цялата идея просто беше изоставена.

Построеното от летището никога не е било отворено за пътнически трафик, но единствената му писта - дълга 10 499 фута - стана популярна сред пилотите в обучение, които се възползваха от отдалеченото местоположение и липсата на друга структура в района . "Използвано е много през 70-те, 80-те и вероятно в средата на 90-те години, от авиокомпаниите, за да излязат там и да практикуват "докосване и тръгване" казва Крейвън.

"Докосване и тръгване" се случва, когато самолет кацне и излети отново, преди да спре напълно, и това е често срещан начин за пилотите бързо да натрупат практика за тези ключови аспекти на летенето. "Но с появата на летателни симулатори и високата цена на реактивното гориво употребата намаля, но все още получаваме практически военни полети, предимно от бреговата охрана на САЩ, и малки частни самолети", добавя той.

Dade-Collier Training and Transition Airport е това, което остава от мечтата на Jetport.

Без кацания

Летището за обучение и преход Dade-Collier - чийто летищен код е закачливият TNT - няма терминал, а просто офис в ремарке от 2000 квадратни метра.

Обикновено обектът се обслужва от четирима служители, които извършват поддръжка и също така осигуряват сигурност, но няма оборудване за гасене на пожари или зареждане с гориво, а правилното кацане не е разрешено извън извънредна ситуация.

"Чухме слухове, че ако Space Shuttle трябва да извърши аварийно кацане, може да отиде там", казва Крейвън.

Пистата е видяла някои състезания за високоскоростни автомобили, защото позволява на бързите коли да достигнат максималната си скорост. Имаше план за организиране на авиошоу, но за това щеше да е необходимо разширяване на пътя до летището, за да се поддържа входящия трафик и не се разрешава ново строителство.

Днес районът около летището е част от Националния резерват Big Cypress и е дом на диви животни като алигатори, елени, чапли и мечки.

Площта, която летището също притежава, но е незастроено блато, е 26 000 акра. Толкова голямо можеше да бъде летището. "Международното летище в Маями е 3320 акра“, казва Крейвън. "Това трябваше да бъде летището на утрешния ден."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

15

Един

преди 3 години

Мани големия фургон , ами на тоя самолет от снимката защо му е гръмнал десния двигател ???

14

Анонимен

преди 3 години

До 17 АнонименА кога ще мога да и опитам вкуса в език ?

13

Анонимен

преди 3 години

Абе руснаците може да са пуснали Ту-144 една година преди Конкорд, но после признаха, че са го открандали от Конкорд. Руснаците една кола не могат да направят, а какво остава самолет да направят.

fallback