Снимка БГНЕС, архив

Военно-окръжна прокуратура-Сливен внесе в Сливенския военен съд обвинителен акт срещу пилота на щурмови самолет Су-25, който се разби на 28 септември 2022 г. на летище Безмер.

Тогава изтребител бомбардировач Су-25 загуби контрол при заход за кацане и се разби край авиобазата. Пилотът, който е един от най-опитните в бъгарските ВВС и е началник щаб на базата, катапултира от малка височина и оцеля по чудо. Той беше транспортиран със самолет "Спартан" до ВМА-София, където бе лекуван. На мястото на произшествието възникна пожар, а самолетът изгоря напълно. Машината падна на разстояние от пистата на авиобазата и затова нямаше други пострадали и други щети, припомня "Сега".

Година по-късно прокуратуратура пише, че "пилотът на  самолета - старши офицер П.Д, сега е обвинен, че при изпълнение на бойно упражнение за полет и кацане в двойка като втори самолет (воден) е нарушил конкретни правила по техниката на пилотиране и е допуснал управлявания от него самолет да навлезе в образувана от самолета на водача вихрова въздушна спътна следа". Това нарушение според експертите е довело до промяна на полетната ситуация, която за много кратко време (части от секундата) прераснала от сложна в аварийна, тъй като самолетът започнал неконтролирано снижение с наклон наляво.

"Обвиняемият офицер катапултирал от машината в последния възможен безопасен момент от полета, което е спасило живота му", твърди още прокуратурата и добавя: "Щурмовият самолет продължил полета си надолу с малък наклон наляво и се разбил при срещата му със земната повърхност като едновременно с това се запалил".

Пълното разрушаване на бойния самолет, допуснато по непредпазливост от пилота, е довело до значителни имуществени вреди на Военновъздушните сили на Република България. Изготвената по досъдебното производство експертиза сочи, че вредите са за над 5 милиона лева, твърди още прокуратурата.

В хода на разследването били събрани множество доказателства като са извършени огледи на местопроизшествието, изготвени са редица експертизи с участие на авиоексперти и други специалисти по военна техника, разпитани са повече от 25 свидетели, анализирани са видеозаписи, изискани са документи и са иззети веществени доказателства, разказва още държавното обвинение и добавя, че "при аварийното приземяване пилотът е получил различни по степен контузии и наранявания, представляващи една лека и една средна телесни повреди".

Още по темата

Предстои делото да бъде насрочено във Военния съд в Сливен. За престъплението, в което пилотът е обвинен, Наказателният кодекс предвижда до една година лишаване от свобода или пробация.

Преди година и половина бе обявено, че е приключил ремонта на 8 самолета Су-25К/УБК. Това стана по договор между Министерството на отбраната и ОАО „558 Авиационный ремонтный завод” в Беларус от 14 декември 2018 г. Поръчката включваше 16 двигателя Р-95Ш, доставки на резервни части, апаратура, документация и извършване на замяна на системи и блокове и беше на стойност 42 185 620 € без ДДС.

Военните твърдяха, че е модернизирана изцяло системата за навигация на Су-25, като са включени възможности за спътникова навигация. С това е осигурена по-голяма информационна осведоменост на пилота.

Радиостанциите са подменени с нови, които позволяват едновременно връзка и прослушване на две честоти и осъществяване на контакт със сухопътен и морски компонент.

Оттам разказаха и, че експлоатацията на ремонтираните самолети ще обезпечи бъдещето на авиобазата в Безмер. Именно в тази база са разположени и тези самолети.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase