Снимка: архив Reuters

В днешния технологичен свят рядко се случва някой да успее да обяви голяма покупка или продажба, без предварително да не са се пускали слухове за това. Но публичното съобщаване, че Microsoft купува LinkedIn за 26,2 млрд. долара се оказа точно такава новина, което изненада мнозина. Вчерашният ден трябваше да бъде денят на Apple и нейната годишна конференция за разработчици, но Microsoft и отне този момент, така че поздравления към PR екипа на компанията.
 
Но това са единствените поздравления, които могат да се отправят, тъй като като се оставят напопмпаните изявления, ходът е огромен гаф, смята Крис О'Брайън от VentureBeat. Защо?
 
Стойността на LinkedIn - има твърде много оптимистични статистики в обявените за растежа на социалната мрежа. На 2 февруари тази година една акция се търгуваше за 203 долара, но след като не оправда очакванията на Wall Street за резултатите си, инвеститорите изтриха близо 40% от стойността им само за един ден.
 
Огромната премия, която Microsoft плаща сега изглежда невероятна. Въпреки това, много от инвеститорите дори не могат да се доближат до стойността, която са притежавали преди 4 месеца, така че според О'Брайън тепърва предстои да се чуе гласа на останалите акционери, които държат 47% от гласовете. Другите 53% са при основателя Рийд Хофман, който вече се е съгласил да се направи продажбата.
 
Бизнесът на LinkedIn - като се остави настрана въпросът до колко е справедлива стойността на компанията, на карта е поставен нейният основен бизнес. Причината за паниката на инвеститорите по-рано тази година беше, че приходите от реклама забавяха ръста си, както и пазара на работни места в САЩ. Двете неща в комбинация нанесоха сериозен удар върху LinkedIn и не бяха точно знак, че е време компанията да се купи.
 
Историята на Microsoft - без да се коментира факта, че сделката за LinkedIn е на стойност почти 4 пъти по-висока от тази на покупката на Nokia, е добре да се погледне какво прави интернет гигантът с компаниите, които придобива. През 2012 г. купи Yammer за 1,2 млрд. долара, а година преди това и Skype за 8,5 млрд. долара. Колко още бизнес платформи ще трябват на Microsoft и за какво точно?
 
Причината за тази сделка е прехвалената синергия, която Microsoft до сега не е показала да управлява твърде добре. Вграждане на LinkedIn във всички бизнес продукти на Microsoft? Супер! Но дали това означава, че потребителите ще почнат да получават питанки дали искат да си споделят документа през LinkedIn или дали искат интеграция на даден шийт от Excel с LinkedIn или... какво точно?
 
На конференцията се подчертаваше как новата покупка ще разшири обхвата на Microsoft чрез нови канали, чрез които ще може да продава част от продуктите си, например облачните услуги. Но наистина ли една от най-големите технологични компании в света има нужда да похарчи 26 млрд. долара, за да стигне до нови клиенти? Явно да, което е меко казано отчайващо.
 
Управлението на LinkedIn - уж Microsoft ги купуват, ама пък Джеф Уайнър ще управлява компанията, но пък ще докладва на Надела. Последно? Кой ще развива компанията и ще я вдигне, след като разочарова доста хора? О'Брайън нарича това Separate Togetherness (Разделено обединение) и не смята, че за сега дава добри прогнози за развитието на компанията.
 
Microsoft ще затъне в тази сделка много години напред, а възвращаемостта на инвестицията е мъглява, като по пътя LinkedIn може да загуби още инерция. Microsoft със сигурност ще оцелее, но това просто добавя още едно огромно разсейване от основното развитие на компанията, което реално я постави на водеща позиция в технологичния свят.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase