Снимка: архив Reuters

Преди 20 години Бил Гейтс написа едно есе със смели и дръзки представи за това как ще изглежда интернет в бъдещето.

Към онзи момент едва 1% от света имаше достъп до интернет, връзката беше болезнено бавна, но така или иначе нямаше кой знае колко много сайтове, от които да се избира.

Големите модерни мрежи, като Facebook и YouТube не съществуваха, а електронните медии, предназначени само за онлайн потребители, бяха нечувана концепция.

Но мъжът, който допринесе за вкарването на компютъра у дома, видя нещо по-голямо в далечината. Гейтс предвиди не само залезът на големите, класически, хартиени вестници, но и раждането на сайтове със съдържание, създадено от потребителите, пише "Business Insider".

Съдържанието, създадено за интернет ще бъде толкова доходоносно, колкото и телевизията

Преди 20 години Гейтс пише, че очаква най-много пари в Интернет да се печелят от създаването на съдържание.

По времето, когато той пише това, мултимедийното съдържание в интернет е много малко, с оглед на и без друго слабата връзка. Също така не си и струваше да се харчат пари за реклама в мрежата, след като едва 10 милиона души бяха онлайн.

Но Бил Гейтс съзря, че с времето съдържанието и информацията в интернет не само ще става повече, но ще е и по-разнообразна. И в крайна сметка потребителите ще искат да им бъде предлагано такова съдържание. Следователно повече пари ще се насочат в тази сфера.

Голяма част от Интернет ще представлява сайтове със съдържание, създавано именно от потребителите - като YouTube, Reddit

"Едно от най-вълнуващите неща за интернет е, че всеки с компютър и модем, може да публикува каквото иска", обясни преди 20 години Бил Гейтс. Информация, чието копиране не струва много. Без значение от публиката.

Гейтс не използва точно думите "съдържание, създадено от потребителите", но точно това има предвид. През 1996 година няколко компании и институции създаваха онова, което потребителите използваха.

Средностатистическите хора, които искаха да бъдат публикувани оплакванията им, се задоволяваха с писане на обикновено писмо до редакциите на местните вестници.

Но интернет създава свят на "демократизация", съзря Бил Гейтс. Днес поп културата се определя от интернет, и да, от потребителите. От Facebook, през форуми и блогове, днес имаме подиум за изява, стига да искаме да кажем нещо.

Равен шанс за малки и големи компании

Обратно в 1996 година, когато едва шепа огромни компании имат сайтове, е било дост лесно да си представим свят, в който корпорациите "удавят" малките бизнеси.

Няма проблем, интернет идва на помощ. С малко хитрост, малко късмет и малки компании могат да станат известни и популярни, без много пари за реклама.

Залезът на принтираните издания

Макар че със сигурност вестниците не са загинали, то определено вече са изместени от онлайн медиите. "Самото бъдеще на някои принтирани списания е под въпрос заради интернет", бяха думите на Гейтс.

Оказва се, той беше прав. В днешни дни почти всички големи медии поддържат и сайт, а печалбите от реклами в печатни издания спадат.

Новини, предназначени за местна аудитория, стават вече глобални

Спадът на печатните издания далеч не значи по-малко информация, а тъкмо наопаки.

През 1996 година Гейтс пише, че с времето цената за свързване в интернет ще спада. И той е прав - преди 20 години 1% от хората бяха в мрежата. Сега 40% от населението на Земята е онлайн.

И така достъпът до информация става по-лесен и по-бърз. Да си припомним дори нощта на атентатите в Париж, когато Twitter бе залят с хаштагът #PorteOuverte (отворени врати), с който пострадали искаха подслон и сигурност. 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase