Снимка: Reuters

Нова повратна точка в света на таблетите - според анализаторите на Gartner Android е най-популярната платформа за първи път, като надмина по продажби почти двойно гамата от iPad таблети на Apple. От 195 милиона таблета, продадени през 2013 г., на Android се падат близо 62% от продажбите - 121 милиона таблета, докато година по-рано техният брой е бил 53,3 млн.

В същото време Apple е продал 70 млн. броя iPad, което му отрежда дял от 36%, докато година по-рано компанията от Купертино е продала 61,5 млн. броя и беше лидер в сегмента.

Все пак за Apple има утешителна новина - компанията все още е едноличен лидер в класацията на производителите, тъй като само тя предлага iOS таблети. Android устройства обаче се продават от десетки производители.

По отношение на отделните продавачи силното четвърто тримесечие за Apple помогна на американския концерн да задържи най-горната позиция на пазара през 2013 г. Samsung, класиран на второ място, отчита най-силен ръст сред световните доставчици на таблети, с 336 на сто за 2013 година. Разширяването и подобряването на портфолиото от серията Galaxy, заедно със силен маркетинг и промоции, помогнаха на Samsung да съкрати предимството на Apple. В съответствие със своя подход на пазара на смартфони за покриване на всички сегменти Samsung предложи по-широк размер и избор на цените, а това помогна за тестване на пазара и намиране на ниши.

Samsung се нарежда на второ място след Apple с 37,4 млн. продажби. На трето място е Asus с 11 млн. продадени таблета, а Amazon и китайският концерн Lenovo оформят челната петица съответно с 9,4 млн. и 6,5 млн. продажби.

„През 2013 г. таблетите станаха един от основните феномени, с голям избор на Android базирани таблети в рамките на бюджета на масовите потребители, като същевременно продължават да предлагат адекватни спецификации", заяви Роберта Коза, директор по изследванията в Gartner. „Тъй като пазарът на таблети с Android става все по-достъпен, през 2014 г. от решаващо значение за продавачите ще е да се фокусират върху преживяванията с устройствата и да предложат смислени технологии и екосистемна стойност - отвъд просто хардуера и разходите, за да се гарантира по този начин лоялност към марката и подобрени маржове".

Далеч назад остават Windows базираните таблети. През 2013 г. са продадени едва 4 млн. такива устройства, но все пак ръстът е доста приличен спрямо 1,2 млн. през 2012 г.

„За да се конкурира, Microsoft трябва да създаде непреодолими екосистемни предложения за потребителите и разработчиците във всички мобилни устройства, след като таблетите и смартфоните стават ключови устройства за доставяне на приложения и услуги на потребителите отвъд персоналния компютър“, добавя Коза.

Пазарът на таблети се превърна в предизвикателна среда за производителите на марков хардуер. Те са притискани от задвижвани от съдържание и услуги играчи и агресивните цени на продавачите на т. нар. „white-box“ (устройства, които се продават на пазара без марка). Допълнителен натиск представлява фактът, че първите два производителя на таблети държат 55 процента от пазара през 2013 г.

За още технологични новини посетете Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase