Снимка: Ройтерс

Apple изостава от плановете си по отношение на броя магазини в Китай. Вместо обявените от тогавашния търговски директор Рон Джонсън през 2010 г. планове за поне 25 обекта, компанията в момента има едва шест. Това може да спъне до голяма степен ръста на продажбите, пише в свой анализ Ройтерс.

Оказва се, че Apple има повече магазини в Пенсилвания, отколкото в цял Китай, където концернът реализира една пета от продажбите си.

На един магазин в Китай се падат по 216 млн. китайски жители. В американския щат Масачузетс пък има 10 магазина на Apple за общо 7 млн. жители, докато в Лондон, също със 7 млн. жители, компанията има 5 обекта.

Населението на Китай по последни данни е 1,35 млрд. души, а Apple осъществява там една пета от оборота си, пише още Ройтерс. Два от магазините са в Пекин, три – в Шанхай, а отскоро има и един в Хонконг.

По данни на китайските власти концернът е заявил планове за изграждане на още два обекта – в Чънду и Шънджън. Последният град е и седалище на изпадналия във финансови затруднения производител на монитори Proview, с който Apple преди дни сключи споразумение на стойност 60 млн. долара за правото да използва в Китай марката "IPAD".

Разбира се, смартфони и таблети може да се продават и онлайн, но Ройтерс спекулират, че на китайските клиенти им липсва директният контакт и затова със шестте си магазина Apple не успява да разгърне пълния си потенциал.

Причините за ниския брой магазини са неизвестни: Apple постоянно твърди, че е в търсене на оптималните места. Може би по този начин обаче се прикрива и забавяне заради китайската бюрокрация. Китай е известен с политиката си да предпочита местните фирми пред чуждестранните. На пазара на смартфони китайските концерни Huawei и ZTE с моделите си с Android са считани за нововъзникващи конкуренти.

Азия и Китай стават все по-важни за американския концерн. Приходите на азиатския пазар, подхранвани от продажбите в Китай, се увеличиха повече от два пъти. 26% от консолидираните продажби в размер на 39,2 млрд. долара през първите три месеца Apple е направил именно в азиатско-тихоокеанския регион.

Още през текущото тримесечие регионът би могъл да се превърне в най-силния пазар за Apple по размер на продажбите. Приходите за първите три месеца възлизат на 10,2 млрд. долара спрямо 13,2 млрд. долара за региона Америка, който от много години е безспорно най-значимият пазар на компанията.

През миналата година Тим Кук стана първият главен изпълнителен директор на Apple, който посети магазин на концерна в Китай. Говорителят на компанията за Китай Каролин Ву поясни тогава, че са осъществени „прекрасни срещи“ с китайски правителствени представители, но не назова имена и министерства.

„Китай е много важна дестинация за нас и планираме още по-големи инвестиции и ръст“, добави тогава тя. Това, разбира се, важи и за производството, голяма част от което се осъществява от китайския партньор Foxconn.

Още новини за комуникации четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase