Рано сутринта на 16-и март Вонг Тат се присъединява към опашката от около 100 души, чакащи за старта на продажбите на новия iPad под хладния дъжд пред магазин на Apple в покрайнините на Сан Франциско.
Когато вратите се отвориха, той бе сред първите, които си купиха квотата си от два iPad-а, максималното количество, което Apple Inc позволява на човек. След това закрепил ярка червена шапка за по-лесна идентификация, Вонг започва да насочва потока от хора, понесли новите си таблети, към сребърен Мерцедес SUV на паркинга, пише в свой репортаж Ройтерс.
След като около две дузини от прибраните в кашони устройства са приютени в багажника на автомобила, той ускорява до близкия порутен фризьорски салон. Там таблетите, на обща стойност 12 000 долара, са прехвърлени в червени, бели и сини торби през задната врата в друга кола.
„Те са предназначени за Китай“, казва Ейми, фризьорка над тридесетте, която се присъединява към операцията извън магазина на Apple.
Устройствата започват така първия етап на пътуването си, което по ирония на съдбата ще ги върне на държавата, където се били първоначално сглобени. Те може да бъдат натъпкани в куфарите на пътниците на полет до Китай, или евентуално да плават по куриер до безмитната територията на Хонг Конг и контрабандно да бъдат внесени в раниците на учениците през границата в континенталната част на Китай.
Търсенето на продукти на Apple, съчетано с тежките ограничения върху местното предлагане, създаде процъфтяващ черен пазар. 16-гигабайтов iPad, купен в Сан Франциско за 499 долара, или 540 долара с включени данъци, може да бъде продаден за повече от 1000 долара в Шанхай на следващия ден. Apple продаде повече от 3 млн. устройства, които сега идват с 4G поддръжка и „ретина“ дисплей само в в първия си уикенд на продажби.
„Можете много добре да определите кога първият iPad ще пристигне в Китай чрез наблюдение на първия полет от САЩ в деня на пускане на пазара", заяви служител на Apple, който обаче не е бил упълномощен да говори от името на фирмата.
Компаниите, които правят аксесоари за iPad, като например калъфки и говорители, също наемат хора, които да чакат на опашка в деня на пускането на пазара, казва източник, участващ в този бизнес.
Производителите на аксесоари не получават предварителна информация за продуктите на Apple, така че трябва да се снабдят с тях веднага след като новите iPad и iPhone се появят по улиците, за да преконфигурират монтажните си линии и да създадат аксесоари, които се вписват към устройствата, добавя източникът, пожелал да остане в анонимност.
Хора като Вонг, наричани "huangniu“, или вид прекупвачи на черно, ръководят наистина проспериращ бизнес. Те плащат на помощници, наречени "сестри", като Ейми по между 20 и 30 долара, за да седят на опашката и да купуват iPad и iPhone за препродажба на черния пазар.
Но контрабандата на устройствата в Китай става все-трудна и по-скъпа. Китайският митнически орган е заповядал на американските корабни агенти да не приемат поръчки за iPad и е предупредил пътниците да декларират своите устройства на границата и да плащат 10% мито за внос на електроника.
Две малки корабни компании, които плават до Китай - BLZ Express и Global Courier Services, заявяват, че сега отказват пратки на iPad. Базираната във Фримонт, Калифорния BLZ е публикувала съобщение на своя уебсайт този месец, заявявайки: "Нашите клирингови складове са спрели получаването на iPad в съответствие със скорошното предизвестие на митническите органи".
UPS и FedEx, най-големите американски компании за доставка на колети и пратки, отказват коментар по темата.
В Шънджън, отвъд границата с Хонконг, онлайн материал на държавната Guangzhou Daily, която се възприема като говорител на местната власт, твърди, че най-новият iPad е сред 20-те облагаеми стоки, които трябва да бъдат декларирани от пътници.
„Спрях извършването на доставки на iPad преди няколко месеца, защото сега митническите органи в Шънджън са доста строги", казва китайски студент в Хонконг, който отказа да разкрие своята такса за контрабандата.
Освен това Apple сега стартира продажбата едновременно в няколко държави, като увеличава наличността и по този начин смъква цените на черния пазар.
„Става много по-трудно да се върши това в сравнение с предишни години", казва Ейми, която носи червено боядисани ивици в косата си, докато подстригва млад американец в салона си в района на Сан Франциско.
Втората част от репортажа четете в Investor.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase
Коментари Напиши коментар