30 сателита на височина 23 000 километра, до 40 станции с антени в целия свят и контролни центрове в Дармщат, Тулуза, Фучино и Оберпфафенхофен – това накратко е Galileo. Три години след планирания старт на европейската сателитна навигационна система най-сетне се стига до там – днес първите два сателита ще бъдат изпратени в Космоса на борда на руска ракета „Союз“ от космодрума Куру (Френска Гвинея), пише DPA.

Едновременно амбициозна, но също така и спорна, системата Galileo трябва да подчертае европейската самостоятелност и да пречупи предимството на американската GPS (Global Positioning System). Galileo ще работи много по-прецизно от американската конкуренция – докато GPS разпознава позициите с точност до десет метра, сателитите на Galileo дават възможност за точност на местоположението до 1 метър.

Това дава на системата много по-големи възможности от просто досегашната област на сателитна навигация. „Много приложения са възможни само с подобрена точност“, казва Валтер Пефген, ръководител на контролния център в Дармщат. Добър пример в това отношение са контейнерните влакове. Когато са композирани на гарата коловоз до коловоз, дори и малко отклонение от няколко метра може да попречи на проследяването на правилния влак.

Сценарии за прилагането на престижния проект на ЕС и на Европейската космическа организация (ESA) има по суша, вода и въздух. Така например полицейските следователи ще могат да ползват данните при преследвания в случай на престъпления, строителните инженери – при измерването на сгради, полетите може да станат по-точни и сигурни – чрез прецизно излитане закъсненията или направо отлаганията на полети (например заради лошо време) може да бъдат намалени и така да се пести гориво.

Като начало обаче ще стартират три услуги – освен безплатната услуга за навигация ще има услуга за търсене и спасяване и кодирана услуга за суверенни задачи за сигурност. За тази цел обаче в Космоса трябва да са поне 18 от общо 30-те сателита, което според сегашните планове ще се случи през 2014 г. Така Galileo ще отчете закъснение от цели шест години след датата, на която фактически трябваше да е стартирал.

Предвид това закъснение не е изненада, че Европа е последна в лигата на космическите нации със собствена навигационна система. Освен GPS, отдавна налична е и руската система ГЛОНАСС. А Китай вече има десетина сателита в космоса – сърцевината на навигационната му система „Beidou“ (компас), която снабдява азиатската част със съответните данни.

Ако всичко протече по план, през август 2012 г. следващите два компонента на Galileo ще достигнат орбита. Тогава ще стане възможна и първата подредба в Космоса – за това са нужни поне 4 сателита. За последващото развитие на системата са нужни по-прецизни определяния за позицията.

Такава точност си има и своята цена. Вместо предварително планираните 3,4 млрд. евро според последните изчисления на Европейската комисия изграждането на Galileo ще струва общо 4,8 млн. евро. Разходите за поддръжка не са включени. До 2020 г. те вероятно ще бъдат по 1 млрд. евро на година.

Вижте още икономически новини в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase