Десислава Шпатова с Аскеер за режисура. Снимка: БГНЕС
fallback

По традиция в навечерието на 24 май се състоя церемонията по раздаването на театралните награди Аскеер.

По традиция веднага след обявяването на номинациите, те бяха критикувани –най-малкото, защото сред номинираните са членове на журито, или участници в състезаващите се за награда представления.

Справедливи или не, номинациите имаха една отличителна черта – те ясно определиха фаворити.

Повечето спектакли в тях имаха поне по 2 номинации, а категоричният триумф бе на “ОООО. Сънят на Гогол” ( реж. Иван Добчев и Маргарита Младенова, театрална работилница Сфумато), която бе номинирана в 9 от 10-те категории.

Всички тези факти би трябвало да доведат до извода, че или сезонът е бил скучен, или е имало наистина върхови постижения, или системата за номинации не работи.

А може би по малко и от трите.

В случая аз не бих се наела да отсъдя.

По време на вчерашната церемония обаче Иван Ласкин демонстрира завидно самочувствие и с присъщото си самодоволство изръси куп тъпи и обидни шеги по повод многото номинации на спектакъла на Сфумато.

Някои биха го нарекли скандал, за мен беше липса на вкус – театрален и естетически, но и това не е тайна за никого.

Разбира се, случката разбуни духовете в залата, ядоса едни, развесели други и накара председателя на фондация Аскеер Милен Миланов и членът на Управителния съвет Георги Новаков да се извинят.

Колкото до церемонията, тази година тя беше далеч от приказната пищност на миналогодишния празник.

Темата на сценария (дело на Георги Лозанов) беше как да бъдем други, а вместо традиционните откъси от представления, в клиповете на номинираните чухме техните разсъждения относно идеалния зрител.

Повечето се обединиха около “непредубеден”, “търсещ диалог”, “отворен” и “верен на театъра”. Затова без да се спирам върху малко озадачаващата концепция на церемонията актьорите да пеят арии на плейбек и да разиграват скечове върху тях, преминавам към наградите.

Награда за изгряваща звезда взе Димо Алексиев за блестящата си роля в “Калигула”.

Награда за поддържаща женска роля взе Станка Калчева за персонажа си Джанет Бърмайстър в  “Страхотни момчета”, който й донесе и Икар.

Награда за поддържаща мъжка роля получи Захари Бахаров за Пип в “Три дъждовни дни”.

Аскеер за водеща женска роля взе Ирмена Чичикова за ролята на Мариане в “Изкуството да смиташ боклука под килима”.

Залужено отличената водещата мъжка роля бе Клов на Николай Урумов в “Краят на играта”.

Блестящото представление на Лилия Абаджиева донесе и наградата за сценография на Васил Абаджиев, а наградата за костюми отиде при Даниела Олег Ляхова за “ОООО – Сънят на Гогол”.

Най-номинираното представление взе само още едно отличие – за театрална музика на Асен Аврамов.

Неочаквано фаворит на Аскеерите се оказа вълнуващото представление на ДТ Пазарджик Изкуството да смиташ боклука под килима” – след наградата за главна женска роля, то донесе награда за режисура (заедно с “Тихи, невидими хора”) на Десислава Шпатова и стана най-добро представление.

Наградата за драматургия спечели пиесата на Захари Карабашлиев “Неделя вечер”.

За цялостно творчество бе награден Георги Черкелов, който разчувства всички в залата, като изрецитира стихотворението, с което е бил приет да учи актьорско майсторство.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

13

преди 14 години

Браво номер 7! А Елена за пореден път ни показва полицейщината си и сервилност, срещу която протестира. Елена, ти си сервилната, защотос е подмазваш с подобни статии и изказвания на които никой не харесва. - "Който не е с мен, е против мен" . Не е задължително когато някой не харесва Сфумато, да бъде обявен за противник на театъра и любител на биг брадър, както ти плоско и елементарно представяш нещата. Който прави експерименти, да си ги прави на собствени разноски, а не на държавни и после да натиска отгоре експериментите му задължително да бъдат харесани от всички. Сигурно си наясно че по фестивалите такива като Сфумато са избутани в съпътстваща програма а не се представят за основен фактор на публиката. Сфумато наглее да представя плоските си снобщини за основен критерий , когато мястото му е някъде в периферията. Ако ги оставят да се самоиздържат, ще фалират на първия месец.

12

преди 14 години

Да поздравя за това, че върна коментарите. А колкото до теб Елена, за последен път влизам в диалог с теб, за да ти изясня това, което едва ли някога ще ти се изясни ако ще и да спиш в театъра. Една от най-омразните теории, които са залегнали в основата на фашизма, съдържа в себе държавна манипулация на хората, на техните влечения и вкусове. Сфумато и въпросната Добрева са точно такъв ненавистен симптом. Никой не ги харесва, но съществуват благодарение на държавата, която ги набеждава за творци. И то чрез такива като теб. Не виждам защо да си пиша името, когато това ще ми отнеме свободата. Ако публикуваш в печатно издание, сигурно ще си продаваш вестника срещу трите имена и адрес на читателя. Тези времена свършиха. номер 7

11

Ласкин

преди 14 години

Ласкин им разпра физиономиите на всички комплексари и страхливци.Браво

fallback