Снимка: БГНЕС

Заради увеличаващия се брой пострадали от тротинетки се предвиждат нови промени в Закона за движение по пътищата. Така се стига до предложението каските да станат задължителни за всички, които карат тротинетки или велосипеди. Предложение има и да се увеличи глобата от 50 на 100 лева.

От юли 2020 г. в закона действа текст, който задължава да носят каски всички под 18-годишна възраст, които карат индивидуални електрически превозни средства (чл. 80А, ал.1, т.5). Това се отнася за младежите до 16-годишна възраст, които имат право да управляват тротинетка по градски улици, където разрешената скорост за автомобилите е до 50 км/ч, а също и за навършилите 14 години, на които е разрешено на тротинетка да минават само по велоалеите.

Според пътните полицаи тези правила масово се нарушават, особено в големите градове, а сега с летния сезон и по морските курорти. Затова предложението е каска да се носи поголовно от тротинеткаджиите от всякакви възрасти. Нещо повече - иска се същото правило, което отдавна е задължително за мотористи, да бъде въведено и за велосипедистите, така че всеки, който управлява двуколесно превозно без каска, да бъде глобяван.

Един и същи проект за промени на ЗДвП бе внесен от провалилото се редовно правителство на Николай Денков в 49-то Народно събрание и от служебното правителство на Димитър Главчев в 50-ото Народно събрание. В него се предлага глобата за липса на предпазен колан или каска от 50 лева да се увеличи двойно - на 100 лева, допълва в-к “Труд”.

Според Богдан Милчев, шеф на Института за пътна безопасност, високата глоба не е в състояние да уплаши никого или да го накара да сложи каска. Според Милчев за използването на тротинетки е необходима широка просветна кампания, за да може всеки да осъзнае колко е важно да се спазват правилата за движение.

“Знаете, че преди години масово в България не се закопчаваха предпазни колани в автомобилите, но имаше медийни кампании, при които постепенно хората се убедиха колко е важно да използват това обезопасяване. И не глобите доведоха до пълната промяна. Много от хората са съзнателни и без да е задължително можете да ги видите как управляват с каски и тротинетки, и велосипеди”, каза още Милчев.

Зам.-кметът по транспорт и градска мобилност на СО Илиян Павлов сподели, че тротинетките са важна част от алтернативната градска мобилност, наравно с велосипедите. В този смисъл следва да се стимулира ползването им, като същевременно се полагат усилия и за регламентиране на скоростта и при операторите за тротинетки под наем - местата, където те се паркират, за да не затрудняват пешеходното движение.

По отношение на инфраструктурата за тротинетки - всички изградени велоалеи са и за тротинетките. Така повишаваме безопасността като отделяме различните потоци - пешеходен, автомобилен, вело и тротинетки.

Необходимо е да се подобри драстично контролът на движението на тротинетките, макар че очевидно се срещат сериозни предизвикателства за това. Пътна полиция изпитва затруднения да контролира дори шофьорите на автомобили, които подлежат на много по-строг регистрационен режим и регулации, но за сметка на това при инциденти, щетите са много по-големи. В този смисъл е редно да се обърне внимание приоритетно на контрола за всички участници в движението и да не се изолират тротинетките.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase