Търговските вериги отвръщат на обвиненията за надценките на стоките. В края на миналата година производителите разкритикуваха големите вериги магазини в страната, че слагат огромни надценки. Те обявиха, че така например хлебопроизводителите печелят само 40-45% от цената на насъщния в магазина, пише Bulgaria ON AIR.

"Цените винаги са били в ръцете на потребителите. Те се определят от търсенето и предлагането", коментира Йордан Матеев, изпълнителен директор на Сдружението за модерна търговия.

Той отбеляза, че когато става въпрос за пазарната икономика е важно дали има конкуренция.

"Нашите анализи показват, че българският пазар има огромна конкуренция. В Западна Европа 80-90% от пазара се държи от петте най-големи търговски вериги, в Източна Европа този дял е около 60-70%, в България най-големите 10 търговски вериги имат 40%, чуждестранните вериги имат 1/3, останалите 2/3 са от български компании. Има огромен избор", обясни Матеев.

Според него точно това прави цените на хранителните продукти у нас по- ниски в сравнение със средните европейски стойности на същите продукти.

"В България има безкрайно много видове търговци - хипермаркети, супермаркети, квартални магазини, смесени магазини, специализирани магазини, пазари, тържища, онлайн търговия... Всички те формират своите цени по свой механизъм. Не са едно цяло", обясни изпълнителният директор.

По думите на Матеев, преди година браншът е бил проверяван и изводът е, че пазарът е конкурентен и се работи при честни условия.

Изпълнителният директор допълни, че търговските вериги имат норма на печалба около 2%, а на производителите е в пъти по- голяма. Така стоят нещата и в цяла Европа.

На 13 януари е обявена стачка. Превозвачите планират да блокират всички видове транспорт. Причината е недоволството срещу тол системата. Това ще е заплаха и за търговските вериги.

"Ние участваме в работната група по въвеждането на тол системата в България. Смятаме, че това е бъдещето - трябва да се плаща за изхабяване на пътищата. Това, с което имаме проблем, е драстичното увеличаване на цените още първата година. Нашите анализи покзват, че разходът за транспорт ще се покачи с 20%, което е твърде много. Трябва да стане постепенно", беше категоричен Матеев.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase