Снимка: архив, Булфото

Спукани стъкла, износени гуми и нацепени спирачни маркучи са сред най-честите нарушения, които инспекторите на ДАИ откриват при проверките на школските автобуси.

Два пъти в годината учебните автобуси преминават на проверка към бившата ДАИ, сега Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Включително и превозните средства на частните училища, които возят за собствена сметка. Проверки се правят и на пътя. Напукани стъкла и износени гуми са най-честите нарушения при школските автобуси.

Още по темата

От агенцията правят предписания, когато открият несъответствия по превозното средство или че шофьорът не отговаря на изискванията на наредбата на образователното министерство.

Частните училища наемат външни фирми - оторизирани превозвачи, които спазват разпоредбите на транспортното министерство.

От шофьорите се търсят документи за психо, професионална квалификация и стаж. При проверките понякога се установява, че фирмите са наели водачи с малък опит.

Според разпоредбите всеки автобус трябва да е снабден със забавител на скоростта (ретардер) и климатик. Школските автобуси се проверяват в началото и в края на учебната година. Отделно при екскурзии фирмите са задължени да уведомяват ИААА, че ще извършват случайни превози.

Родители в последно време се жалват до ИААА със съмнения за пияни шофьори, както и от липсата на колани.

Предпазните средства все още не са задължителни и зависи да ги има в превозните средства от годината им на производство. На по-старите автобуси, тези от преди 2007 г., няма как да имат колани, коментира пред "Монитор" главният секретар на агенцията Дамян Войновски.

От началото на 2018 година има нови изисквания влязоха в сила от началото на годината. Преди началото на всеки работен ден водачите на ученически автобуси трябва да преминават през пътен медицински преглед. Той включва проба за алкохол и проверка на общото им здравословно състояние. Това става ясно от писмо, разпратено до столичните школски директори от Регионалното управление по образование (РУО) – София. Целта на изискванията е да се повиши безопасността при осъществяването и организирането на превози на деца и ученици на територията на страната с автобуси.

Също така автобусите, извършващи специализиран превоз с маршрут на линия, надвишаващ 50 км, както и тези, извършващи случайни превози по смисъла на Закона за движение по пътищата, трябва задължително да бъдат оборудвани с устройство за регистриране на данните от движението на превозното средство – тахограф. Освен това автобусите трябва да са технически изправни, снабдени с подходящи за сезона гуми и преди началото на всеки работен ден да преминават през пътен технически преглед.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase