Снимка: Булфото

Проектът за нов Кодекс за застраховането, одобрен на заседание на правителството вчера, допуска договорът за задължителната "Гражданска отговорност" на автомобилистите да може да бъде сключен за срок до три години. Предлага се срещу единна премия да се осигурява покритието както за България, държавите членки на ЕС и Европейското икономическо пространство, така и за всички държави, които членуват в системата "Зелена карта".

В новите текстове се предвижда още и разширяване на покритието й за определени случаи, в които липсва вина на водача, но независимо от това е справедливо увредените лица да могат да получат обезщетение. Очаква се парламентът да гласува новия кодекс най-рано наесен, пише "Монитор".

Изготвянето на изцяло нов документ е за да се съобразим с изисквания на европейското законодателство. Сред тях е директивата "Платежоспособност II", рамката за определяне на капиталовите изисквания на застрахователите и презастрахователите в зависимост от техния рисков профил, както и изискванията за осъществяване на рисково-базиран надзор върху дейността им.

"Гражданската" обаче може и да поскъпне с до 30%, прогнозират застрахователи. Според бранша увеличението в цената ще е в отговор на промените, които се въвеждат с новия Кодекс за застраховането, приет вчера от правителството. Той трябва да бъде одобрен и от парламента.

Основната причина е 10-кратното вдигане на лимита на отговорност при произшествие от сегашните максимум 1 млн. лв. при смърт на човек на 10 млн. лв., но без значение от броя на пострадалите, пише "Труд".

Освен това застраховката вече ще съдържа и сертификатът "Зелена карта". Сега част от компаниите го издават допълнително, при някои е платен. "Зелена карта" се изисква при пътуване в страни извън ЕС като Македония, Турция, Украйна, Русия и други.

„У нас средната застраховка е около 70 евро, а отговорността ни е еднаква с част от страните в Западна Европа. Вече има съдебни искове с по 4-5 ищци по един случай и съдът присъжда по 200-300 хил. лв. на всеки. 3-4 такива случая могат да потопят една застрахователна компания“, коментира шефът на Съвета на директорите на "Бул Инс" Петрозар Петков.

Според него само това ще вдигне цената на задължителната застраховка с 25%. По думите му застраховката трябва да поскъпва, докато стигне ниво от 150-200 евро, за да е адекватна на тези лимити на отговорност.

Досега при подобно вдигане на премията винаги е поскъпвала и застраховката, каза и Цветанка Крумова, изп. директор на "Армеец". Тя обаче не се ангажира с конкретна прогноза. И според бившия зам.-председател на Комисията за финансов надзор (КФН) Румен Гълъбинов "Гражданска отговорност" ще поскъпне с между 15 и 30%.

Сегашната зам.-шефка на КФН Ралица Агайн обаче твърди, че не трябва да има поскъпване. Мотивът й е, че застрахователите вече не могат да искат допълнително да се плаща за "Зелена карта".

"Лимитът на "Гражданска отговорност" касае обезщетенията само в България. А нито доходите у нас, нито обезщетенията се доближат до сегашните лимити“, каза Агайн.

С новия Кодекс се въвежда и възможност за сключване на 3-годишна застраховка "Гражданска отговорност", вместо едногодишна, за което шофьорите би трябвало да получават отстъпка в цената. Никоя от компаниите обаче още не е смятала какви ще бъдат те и дали изобщо ще дава.

Очаква се промените да се разглеждат в парламента след лятната ваканция на депутатите и да влязат в сила от началото на 2016 година.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase