Милена Дамянова. Снимка, архив Булфото

Държавата ще плаща само за един учебник - този, който учителят ще избере. Това каза пред БНР председателят на комисията по образование в НС Милена Дамянова.

В средата на декември парламентарната комисия обсъди на първо четене законопроекта за училищното образование, внесен от ГЕРБ и проектозакона за народната просвета, предложен от БСП.

Сред основните различия е, че ГЕРБ предлага да няма максимален брой на учебници, който в момента е три, а БСП иска да има по един учебник, обясни Дамянова.

Не можем да поставим българския учител в ситуация, в която да няма избор. Най-важното, което трябва да се знае, е, че държавата ще плаща само за един учебник - този, който учителят ще избере. Децата ще учат по един учебник и държавата ще купува само един учебник, а не всички, които са на пазара. В противен случай България и Гърция ще са единствените в ЕС, където този избор ще е ограничен, обясни тя.

Международните изследвания за грамотност на учениците показват, че там където учителят е имал избор, децата показват високи резултати, мотивира се Дамянова. Решението за един учебник и липсата на избор от страна на учителя ще ни отдалечи от добрите европейски примери в образованието.

„Учителите искат да бъдат иновативни, да мислят творчески, но това с един учебник не се получава“, каза още тя.

Като друг важен момент тя открои необходимостта да се рестартира дебатът по новите учебни програми, защото това е съществената част от реформата. Като проблем Дамянова открои тежкото и на моменти ненужно учебно съдържание, с което са пълни учебниците. "Това натоварва както учениците, така и учителите и колкото да искат да са иновативни, те не могат да го направят", обясни тя.

В законопроекта е залегнало и финансиране на частните училища. "Нашият основен аргумент е, че държавата не бива да дели децата си на държавни и на частни", каза Дамянова.

По думите й всички имат еднакви права и държавата трябва да ги защитава. "Още повече, че Комисията по дискриминация три пъти се е произнесла по този казус. Финансирането на децата в частните училища и градини на принципа "парите следват детето", се прилага в Европа много отдавна", каза още тя. 

Дамянова обясни, че в текстовете е заложено това финансиране да започне от 2018 г. "Има и изрични текстове, които казват, че частните детски градини и училища няма да имат право да събират такси за дейности, които държавата финансира. Това ще означава по-ниски такси за родителите и по-голям достъп до тези училища", обясни още тя.

Като пример, че това не е прецедент в държавата, Дамянова посочи частните болници, които по същата система получават финансиране от бюджета.

Друг момент, които е заложен и в двата законопроекта, е оценяването. По думите на Дамянова в Холандия учениците не получават оценки до 4 клас, а в България учениците се развиват не личностно, професионално, а за да получат добра оценка за съответното външно оценяване. Идеята е до четвърти клас количественото оценяване да отпадне и у нас.

"В началния етап децата трябва да се научат да работят в екип, да се научат, че те не са си конкурентни един на друг. Те трябва да се научат, че са в училище не за оценка, а един ден да могат да бъдат успели граждани и да развият уменията, които ще ги направят такива", мотивира се тя.

В момента в начален етап се получава обратното - децата учат за оценки, готвят се за външни оценявания, а родителите инвестират в частни уроци.

Дамянова обясни, че в законопроета е заложено той да влезе в сила от учебната 2016-2017 година.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase