Снимка: архив, БТА

Официално беше открит последният участък от автомагистрала „Тракия” от пътен възел „Зимница” до Карнобат с дължина около 34 км. Така автомагистралата изцяло свърза София и Бургас.  Първите автомобили ще могат да преминат по новия участък след 14.00 часа. Лентата прерязоха президентът Росен Плевнелиев и регионалният министър Десислава Терзиева. Автомагистралата бе осветена от Сливенския митрополит Йоаникий и Старозагорския митрополит Галактион.

Президентът Росен Плевнелиев заяви, че в новите приоритети за 2014-2020 година усилията на държавата ще бъдат насочени  основно към Северна България. Обществото е задавало посоката, а българските държавници, независимо от техния цвят, ще работят за това, каза държавният глава в словото си.
Плевнелиев каза още, че скоростният път Видин - Ботевград ще извади от изолация най-западналия регион -  Северозападния.

Още по темата

Така, както е зададена посоката и виждаме смисъла, така трябва да знаем, че в демократичното общество магистралите дават хляб, но и са израз на солидарността”, заяви държавният глава.

Плевнелиев каза още, че една или две магистрали не са достатъчни за България. Целта е до 2020 година да бъдат завършени седем магистрали и тя е постижима, смята той. Президентът прогнозира, че не по-късно от средата на 2014 година АМ „Марица“ ще бъде завършена, а през 2015 г. – и АМ „Струма“, а работата по другите проекти ще продължи след 2016 година.

За периода след 2014 г. държавният глава очаква темпът на строителство от около 60 км годишно да бъде запазен. Президентът припомни още, че 80 на сто от средствата за изграждането на АМ „Тракия“ са от Европейския съюз. „Това е солидарност в трудни икономически времена за България и за региона, а не колонизация“, коментира Росен Плевнелиев.

Строителството на автомагистрала "Тракия" започва от 1975 г. През 1985 г. влиза в експлоатация участъкът София - Пловдив от автомагистралата. По проект автомагистрала "Тракия" ще свързва София и Бургас през Пловдив. Общата й дължина е 368.5 км. Към ноември 1999 г. от тях са готови 173.5 км. Автомагистрала "Тракия" в участъка "София-Оризово" (с дължина 172 км) и от Оризово до Бургас запад (с дължина 19 км) е проект, свързан с транспортен Коридор номер 8.

На българска територия Коридор номер 8 започва от двете черноморски пристанища Бургас и Варна, минава през автомагистрала "Тракия" и завършва на македонската граница при Гюешево. На българска територия дължината на коридора е с дължина 631 км. На 6 юли 2000 г. Министерският съвет одобрява финансовия договор между България и Европейската инвестиционна банка /ЕИБ/ за заем в размер на 100 млн. евро, който ще се използва за изграждането на автомагистрала "Тракия" в участъците лот 1 (Оризово-Стара Загора) и лот 5 (Карнобат - Бургас).

Съфинансирането от българска страна е 140 млн. евро. На 20 юли 2000 г. Народното събрание приема решение, с което дава съгласие правителството да проведе преговори и да сключи финансов договор с ЕИБ по проекта България - автомагистрала "Тракия". Договорът е подписан на 26 юли 2000 г. в София.

В края на 2002 г. със заповеди на министрите на регионалното развитие и благоустройството и на финансите започва процедурата по отчуждаване на общо 864 частни земеделски имота, попадащи в трасето на магистралата. Към ноември 2004 г. отчуждените частни имоти са само 14, а отчуждените имоти общинска собственост са 132 от общо 314.

На 26 февруари 2010 г. министърът на регионалното развитие и благоустройството Росен Плевнелиев обявява началото на тръжната процедура за Лот 3 на автомагистрала "Тракия" в участъка от Нова Загора до Ямбол. Участъкът е с дължина 34.3 км. На 14 май 2010 г. на първото си заседание Съветът за координация при управление на средствата от Европейския съюз, одобрява проекта за доизграждане на магистрала "Тракия".

Той се реализира по Оперативна програма "Транспорт" и включва строителство на три лота, в участъка между Стара Загора и Карнобат. Общата дължина на трите лота е 115.18 километра, а ширината на магистралата е 29 метра. Общата дължина на магистралата след приключване на проекта е 356.18 км.

През август 2012 г. е открит участъкът от пътния възел за Ямбол до новоизградения пътен възел за Зимница (Лот 4.1). Лот 4.2, който обхваща около 34 км между пътен възел "Зимница" и Карнобат, е последната отсечка, с която автомагистрала "Тракия" е завършена от София до Бургас.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase