Снимка: архив, Булфото

Отдавна сме свикнали да чуваме за всякакви абсурди, пред които ни изправят дружества, фирми и институции. В подобна ситуация се оказа бургаската пенсионерка Стойна Колева, която спокойно може да бъде обявена за потребителя, изразходвал най-скъпия кубик топла вода в страната.

Възрастната жена е вдовица от 21 години, а преди време губи и сина си. Днес тя живее сама и казва, че пести всяка стотинка, тъй като разчита единствено на пенсията си от 200 лв.

През февруари обаче от „Топлофикация” – Бургас я изненадали неприятно. Оказва се, че за изхабения 1 кубик топла вода, Стойна Колева дължи 343, 16 лв.

„Шокирах се от огромната сума и тъй като не знаех какво друго мога да направя, реших да отида до СМК „Монтажи”, фирмата изчисляваща задълженията на абонатите, и да попитам защо се е получила тази грешка”, разказва бургазлийката.

Грешката обаче се оказала вярна. Жената действително имала изразходван само един кубик топла вода... но и дължимата сума за него действително била 343, 16 лв.

От дружеството обяснили на шокираната клиентка, че високата цена се е образувала, тъй като всички останали потребители във входа й се отказали да ползват централно топла вода и начислената сума се пада единствено на нея.

”Казах, че нямам възможност да платя тези пари, тъй като това са почти две мои пенсии, а и всеки месец купувам скъпи лекарства. Човекът, с когото говорих, ми обясни, че разбира, но те не се интересували от човешките съдби, а от точните цифри. Все пак ме посъветваха да не бързам да плащам, защото щели да направят второ замерване. Успокоих се малко и зачаках да видя какво ще излезе", споделя Колева.

Успокоението й обаче не траяло дълго. След преизчислението "златният" кубик вода покачил още стойността си. Оказало се, че СМК „Монтажи” не са изчислили правилно първия път и реалната сума е не 343, 16 лв., а с 55 лв. повече. Към това жената имала и 10 лв. лихва, която щяла да й се начислява всеки месец. Така дългът за единия кубик вода се оказал повече от 410 лева.

След този случай бургазлийката е подала жалба и до самия директор на „Топлофикация” – Бургас Въльо Дучев с искане случаят й да бъде преразгледан, а също така да се откаже от ползването на топла вода. Отговорът не се забавил.

От топлоразпределителното дружество й заявили, че още следващия месец тя ще бъде отписана от услугата. Сметката й обаче оставала същата, тъй като е коректно изчислена, а всяко забавяне ще води след себе си трупане на лихви.

Жената е потърсила съдействие и от омбудсмана на Бургас Таню Атанасов. По думите му образуваната сума е възможна, но не е морална.

Общественият посредник цитира Закона за енергетиката и Наредба 16 за топлоснабдяването, според които ако 50% от абонатите на дадена услуга се откажат от нея, дружеството е задължено да уведоми писмено останалите си клиенти, че сметките им ще скочат значително. Това задължение обаче е пренебрегнато от бургаското топлоразпределително дружество.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase