Снимка: Булфото
fallback

По единствената действаща в момента теснолинейка в България Септември - Добринище - Септември бяха съкратени през декември два влака и в момента в двете направления се движат ежедневно по три композиции.

През изминалите 86 години, откакто съществува, теснолинейката се е утвърдила като основно средство за пътуване за живеещите в населените места, през които минава 106-километровият железен път.

Началото й е поставено през 1926 г., когато се открива отсечката Септември - Лъджене (днешният Велинград), а 19 години по-късно линията е продължена до Добринище.

От Добринище през Банско и Разлог влакчето пресича Разложката котловина, където се срещат трите големи планини Пирин, Рила и Родопите. После се шмугва в живописното дефиле на река Места в посока Белица, Якоруда и Черна Места и след 11 спирки и двучасово плавно "катерене" пристига на гара Аврамово. Това е най-високата гара на Балканите, разположена на 1 267 м надморска височина.

През 350-метров тунел, един от общо 35-те по трасето на теснолинейката, влакът продължава нататък под шосето за Юндола и вече на територията на Пазарджишка област се спуска към Велинград и гара Септември.

Панорамни гледки на селца, гори, скали, поляни, ниви, пътища, мостове радват окото през цялото пътуване.

За местните хора това е най-сериозният и най-сигурният транспорт през всички сезони, особено през зимата, а за много от тях - и единственият.

Туристи - българи и чужденци, също често ползват железницата и са с много приятни впечатления от пътуването и природата наоколо.

Вече не се движи влакът, който тръгваше в 18.50 часа от Добринище, обясняват служители на гара Разлог. И според тях е съкратен най-удобният вечерен влак, използван от десетки пътуващи, за да се връщат у дома си след работа по туристически, строителни и други обекти в района на Банско, Разлог, Белица, Якоруда.

Освен да ходят на работа, много от местните хора използват днес железницата, за да отидат до болница, до някоя от институциите в общинските центрове или просто на пазар.

На този транспорт разчитат и ученици. Затова недоволни от решението за спирането на вечерния влак са започнали събирането на подписка за възстановяването му.

Те се надяват и на местните кметове да им помогнат за решаването на проблема.

Много е трудно за хората да пътуват с кола или автобус, а и е по-скъпо, заявяват подкрепящите подписката.

"Влакът беше много удобен и съобразен с работното време. Редно е да се върне, защото хората разчитат на него. Знаете каква сиромашия е в нашия район", обяснява пенсионер от Якоруда, общината, която заедно със съседната - Белица, държи най-високото равнище на безработица в Благоевградска област (над 40%).

"Най-много хората идват до болницата - знаете, народът е болен, идват и за осигуровки, за пенсии, за какви ли не документи и услуги", обяснява още пенсионерът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

58

тцЪ

преди 12 години

Тъпо е да я закриват. Тя може да стане туристическа атракция не само заради местността през която минава, но и заради междурелсието й. В цяла Европа дали има действаща жп линия с междурелсие 760 мм? С малко акъл и повече поддръжка може да се използва

57

bntc

преди 12 години

Не гледайте само късите разстояния от Велинград до София и Пловдив,защото до далечни дестинации Бургас и Варна,бавната скорост на теснолинейката се компенсира от бързите и експресни влакове.

56

Васо

преди 12 години

Може да ви се види смешно, ама точно защото е станала прекалено социална придобивка теснолинейката затова и може да изчезне. Понеже придобивките никой не смее да пипне , да не бъде възненавидян с всичките му политически последствия. Жалко след толкова дълъг и славен живот да си отиде по такива миризливи причини. И защото няма кураж един да се изправи и да каже "Царя е гол", т.е. по тази и тази причина е неефективна, и затова така постъпваме. Ама друг е сценария в продължението.

fallback