Bulgaria ON AIR

От ГЕРБ-СДС излязоха с позиция, че според направена от тях проверка огромни количества RDF гориво, произведено от завода за отпадъци на София, се заравят в депо "Садината", вместо да се изгарят в циментовите заводи. Кметът на София Васил Терзиев и директорът на столичното предприятие Николай Савов отрекоха обвиненията.

"Проблемът на завода е, че за последните 8 години не са извършвани почти никакви ремонтни дейности, бавно и полека машините са оставени да амортизират. Основната цел беше да се ремонтират машините. През декември, когато поехме завода, той работеше един час, два часа го ремонтирахме. До края на февруари успяхме да стабилизираме неговата работа, работим за 8-9 часа и спираме за профилактика, както са изискванията, възложени от строителя", каза Савов в студиото на "България сутрин".

По думите му заводът започва да навлиза в режим на нормална експлоатация.

"Отново от страна на временно и.ф. директор, назначен от кмета Терзиев, чуваме оправдания за това какво се е случвало преди. Искам да напомня на директора и на кмета, че те управляват в момента и няма нужда да се оправдават с нещо, което се е случвало в минали периоди. През изминалата година е имало авариен ремонт, което означава, че ремонтни дейности са извършвани, а след това е имало и планов ремонт по модернизация. Не може да се твърди, че в завода ремонтни дейности не са извършвани", коментира общинският съветник от ГЕРБ-СДС Антон Хекимян в ефира на Bulgaria ON AIR.

Според него проблемът е сериозен, тъй като се заравя готово RDF гориво.

"Това са отпадъци, които са преработени и трябва да отидат към циментовите заводи. Тук големият проблем е, че за 4 месеца нито г-н Савов, нито г-н Терзиев успяват да решат най-належащия проблем - да сключат договор с циментови заводи, или с други заводи, където могат да бъдат оползотворени тези отпадъци. И когато с колегите, общински съветници, бяхме на проверка в завода, г-н Савов каза пред нас, че там се заравя чист RDF", подчерта Хекимян.

Савов отвърна, че през последните 7 години с RDF горивото е запълнено депото в Долни Богров: "Дори има 200 хиляди тона отгоре. Депо "Садината", което беше празно, в момента е почти пълно. Преди 8 години имаше 3 договора с циментови заводи, които вземаха RDF горивото от завода, но заради влошеното качество само един завод остана да го приема. Цената беше драстично повишена".

Той поясни, че през 2023 години също е сключен договор с циментов завод, с който цената е в пъти по-висока, а в момента има договор само с една фирма.

"Този договор ни е наследен от предишното управление. Този завод не може да покрие капацитета на произведеното гориво и трябва да докажем, че това гориво, което в момента го произвеждаме, отговаря на изискванията на другите заводи", каза още директорът на столичното предприятие.

Според Хекимян по начина, по който се работи в момента в завода, това може да доведе до преждевременно запълване на клетките. И ако заводът продължи да работи с такива темпове и да няма да кой да сортира отпадъците, клетките ще бъдат запълнени предсрочно. Той е на мнение, че проблемите на града не са никак малко.

"Ние видяхме и десетки камиони, които чакат пред завода и явно е нарушен ритъмът на приемане на тези камиони, които извозват сметта. Двата бункера са запълнени на 70 и 80%, което означава, че най-вероятно това е причината камионите да не могат да влизат и да изхвърлят отпадъците. След това боклукът минава на ленти. Ние на лентите не видяхме някой, който ръчно да отделя пластмаса или някой от едрогабаритните отпадъци", разказа Хекимян, като попита цъка ли биологично бомба със задържането на 70% от боклука в бункерите.

Савов отрече в момента да има чакащи камиони пред завода.

"Случва се да се съберат десетина камиона, особено вторник и сряда - дните, в които има най-голямо извозване, но повече от 10 камиона не са се събирали, което е нормално. Щатът на завода е от 307 човека, те са с ясно разпределени длъжности, нямаме право да увеличаваме бройката, без разрешение на Общинския съвет", поясни той.

И добави, че му се е наложило да освободи голяма част от администрацията.

"Имаше хора, които бяха назначени да попълват един пътен лист, имаше назначен човек, който да мие колата на директора на предприятието, всякакви такива кухи длъжности. Имаше пет човека, които отговаряха за обществените поръчки", посочи Савов.

Попитан дали по-висока такса смет може да реши проблема, Хекимян отговори, че трябва да се подобри разделното събиране, защото това ще намали работата и на ръчното сепариране в завода.

"Когато боклукът не се досепарира, той става още повече. Това означава, че клетките се запълват с още по-голяма скорост. Европейската комисия е контролирала през цялото време всички необходими данни, които излизат от завода. И ако те не бяха добри, тогава и финансирането щеше да бъде блокирано", аргументира се Хекимян.

От думите му стана ясно, че 3 месеца след стъпването си в длъжност кметът трябва да предостави управленската си програма до края на мандата, но такава не била представена.

Николай Савов увери, че поетапно се изпълнява планът за оздравяване на завода.

"Очакваме в края на месец юни заводът да бъде изцяло технологично стабилизиран и да преминем към реална модернизация", каза той.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase