Снимка: БГНЕС

Имаше остра необходимост от промяна на системата за таксуване в градския транспорт в София като е било преценено, че почасовото таксуване е най-подходящо в момента заради спецификите на града, а въведените промени са едва първите крачки от пълното преминаване към новата концепция. Очакваният икономически ефект от новата система ще се реализира най-вече в насочването на т.нар. потребителски излишък към клиентите, като ще се увеличи възможността за по-изгодни пътувания с билети с прекачвания и дългосрочни карти. Това каза проф. Христина Николова, ръководител Катедра "Икономика на транспорта и енергетиката", УНСС, в ефира на предаването "В развитие" с водещ Петко Трухчев.

"Очакванията са да се привлекат допълнителни пътници от порядъка на между 2.2 и 5.1 милиона от гледна точка на потенциала на хора, които са ползвали лични автомобили и новата тарифа и комбинирани билети с възможности за паркиране и пътуване. Отделно от това, нещо което винаги е било проблем в системата - гратисните пътувания. Общият икономически ефект от това частично въвеждане на тази система е от порядъка на между 300 000 лв. до 5 млн. лв. допълнителни приходи", обясни гостът.

Предвид разходите тези допълнителни приходи са крайно недостатъчни, допълни Николова.

Единната цена в старата система за таксуване създаваше напрежение при отчитането на приходите от продажби и е спомагала за образуването на несъответствия в приходната и разходната част на бюджета на градския транспорт в София, каза Николова. Основната част от приходите идва от различните типове абонаментни карти и билети за еднократни пътувания, чиято цена не е актуална и не е актуализирана с години.

Реалната цена на едно пътуване към 2021 г. е към 2.20 лв. Освен това въздействието на инфлационните процеси, поскъпването на горивата, повишаването на заплатите на част от работещите в компаниите за градски транспорт води до нарастване на разходите, каза още експертът.

Има нужда да се изгради цялостна тарифна концепция, базирана на почасовото таксуване. Новата система дава възможност за въвеждане на интегрирано пътуване в бъдеще, но това е технически трудно в момента заради слабото обвързване на разписанията на различните типове превозни средства и липсата на интегрирани хъбове.

В коментар за валидирането на билетите, Николова каза, че това е изключително важна информация за Центъра за градска мобилност, която дава възможност за анализи за подобряване на системата и за определяне на цената на услугата.

Според нея ЦГМ е на своя финансов предел - непрекъснатото натрупване на загуби през последните три години създава много сериозни проблеми по отношение покриването на разходите.

Целият разговор - във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase