Снимка:Димитър Кьосемарлиев, Dnes.bg
fallback

Tpиcтaйнитe aпapтaмeнти пpoдължвaт дa ca нaй-тъpceни в София - 37% oт cдeлĸитe, cлeдвaни oт двycтaйнитe, ĸoитo пpeдcтaвлявaт 34% oт вcичĸи пoĸyпĸи. Лeĸo pacтe интepecът ĸъм мнoгocтaйнитe жилищa, зa ĸoитo ca cĸлючeни 8% oт cдeлĸитe в пepиoдa янyapи-мapт 2021. Πoвишeниeтo нa цeнитe нa жилищaтa в Coфия e oĸoлo 5-6%, пoĸaзвaт дaнни нa Имoтeĸa зa пъpвoтo тpимeceчиe на годината.

Цени

Около 5-6% - такова е повишението на цените на годишна база при сделките на компанията. Тристайните апартаменти продължават да са най-търсени – 37% от сделките, следвани от двустайните, които представляват 34% от всички покупки. Леко расте интересът към многостайните жилища, за които са сключени 8% от сделките в периода януари-март 2021, предава "Монитор".

Ипотеки и отстъпки

Ипотечното кредитиране продължава да е ключова предпоставка за растящата активност на пазара. Малко под половината от сделките се сключват с пари в брой. Повечето ипотеки за периода януари-март 2021 покриват съществен дял от стойността на сделката. Над 20 на сто от заемите представляват около 80% от цената на имота. Около 15 на сто от тях пък покриват между 50% и 80% от крайната стойност на сделката.

Oще по темата

"Висок процент външно финансиране наблюдаваме при потребители, които предпочитат да запазят спестяванията си в условията на всеобща несигурност. Друга група имат малък процент от необходимата сума в брой, но предпочитат да пристъпят към такава сделка заради ниските лихви по ипотечните кредити ведно с очакване за растяща инфлация", коментира Люба Атанасова, изпълнителен директор на Имотека.

Отстъпките не са фактор на пазара и през това тримесечие, сочат данните на Имотека. Над 55% от сделките се сключват без коментар по офертната цена, при около 10% компромисът е в рамките на 1000 евро, а при още 20% - до 5000 евро от първоначално обявената стойност. "Въпреки очакванията за натиск върху продавачите, двете страни продължават успешно да срещат очакванията си при растящи ценови показатели. Продавачите не са склонни на големи компромиси, но и купувачите не са настоятелни за такива", казва Атанасова.

Мотиви за покупка и продажба

Най-честият мотив за покупка остава необходимостта от собствен дом, като инвестиционно настроените купувачи за тримесечието са около 16% от всички. При продажбите се наблюдава първи ръст на хората, които имат необходимост от свежи пари. Увеличение има и при клиентите, които продават, за да купят друг имот. Спад бележат хората, които излизат от инвестиция – от 56% през първо тримесечие на 2020 до 44% за същия период на настоящата година. Тенденцията е трайна заради все по-ниските лихви по депозитите и ограничените възможности за инвестиция.

Пазарът на къщи

Интересът към къщи остава факт и в началото на 2021 година. Но докато в София той е повече под формата на голям брой запитвания, то в Пловдив покупките на къщи формират над 20% от пазара. Активното търсене е фокусирано в селата около Града на тепетата и бе първоначално подкрепено от пандемията. Първата група купувачи е на местни хора, които търсят опция за екологичен живот близо до града. Друга група клиенти са българи от чужбина със спестени пари. Купувачи на този пазар са и софиянци, които търсят опция за живот извън столицата и се ориентират към пловдивските села, тъй като са с лесен достъп, а предложенията са немалко и на атрактивни цени. Във Варна пазарът на къщи представлява 6% от общия.

Активност и профил на клиента

С около 10% расте активността на жилищния пазар, сочат още данните за София, като и купувачите, и продавачите на компанията се увеличават с около 11-12% на годишна база. По-голям брой сделки, както и повече купувачи, се отчитат и във Варна и Пловдив.

"Расте влиянието на най-младите купувачи. Устойчива е тенденцията, характерна за народопсихологията ни - при определен обем налични спестени средства и сигурни доходи, хората да купят собствен имот", казва още Атанасова.

Позиционирането на младите хора като активни клиенти предполага и промени в начина на избор на имот, посочват от компанията. За това спомагат и новите реалности, които пандемията донесе.

"Сделки се сключват след все по-малко на брой огледи. Хората проучват имотите предварително и от разстояние, а ние като консултанти ги насърчаваме да го правят, предоставяйки им необходимите дигитални инструменти и възможно най-изчерпателната информация онлайн. Това дава възможност на страните да се запознаят с параметрите на потенциалната сделка дистанционно. А когато стигнем до физическа среща, клиентите са на много по-напреднал етап в процеса по вземане на решение и посещават имота предимно, за да затвърдят това решение", обяснява Атанасова.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

135

Анонимен

преди 3 години

Ти с твоята тийн не знам си кво, да не си откачил? Голяма реклама на това нещо, толкова ли не се търси, че влагаш толкова ресурс в рекламата ?

134

Анонимен

преди 3 години

До Шарани бол-Извини ме, но вие знаете ли как се тъче на ръчен стан? Кой готви и гледа децата?Тази жена кога ходи до тоалетна? Как работите от дома си? Кой се грижи за къщата, животните посевите, лозето, ит.н. Шарани бол, но не сме от тях! Защо ми се струва, че мечтаеш за розово бъдеще с бембени краища. Ако греша-извинявайте, и желая всекиму! Живея край град и имам почти същите занимания и имам идея, и знам как се тъче на ръчен стан-много труд и време трябват. С уважение от един"шаран"!

133

ХХХ

преди 3 години

Не е луд този, който яде баницата. Просто в България е пълно с глуповати хора, които лесно се манипулират и имат уникален стаден инстинкт. В момента това да купиш апартамент в София на тези цени от обявите е най-*** нещо, което можете да направите с парите си.Голям вой ще има после като ЧСИ-тата започнат разпродажбите и срутят цените с 40-50%, ще има писъци "защо не ни защити държавата", но трябва да знаете, че сметката я плащат винаги глупаците ;)

fallback