Столичната община с опит да свали автомобилите от тротоарите и зелените площи, но и да осигури паркоместа. София ще предложи на частни инвеститори да строят паркинги в замяна на обезщетение със сграда или концесии.

Делничен ден в квартал "Банишора", възможността да намериш свободно място за паркиране се свежда до минимум. Затова общината е решила да предложи общински имот на частен инвеститор, който да изгради многоетажен паркинг с 320 места. Атанас, който живее в района, е готов е да плаща, стига да има гарантирано място за автомобила си, разказва Bulgaria ON AIR.

"Има голям проблем с паркирането в района. Както се вижда тук, отзад е 5-а градска болница, линейки, постотянно коли идват. Нямам проблем с това да си плащам, за да си паркирам някъде колата и да знам че имам гарантирано място", сподели Атанас.

Обсъжданите варианти са два. При първия общината дава право на строеж на обществен паркинг, който да е част обаче от нова сграда, която пък да е обезщетение за строителя.

"Върху общинската земя се построяват две отделни части. Паркинг, който е част от сградата, паркингът става общински веднага с построяването и се стопанисва от ЦГМ", обясни председателят на комисията по бюджет и финанси адв. Георги Георгиев.

Другата част от сградата е обезщетението, което получава инвеститора за построяването на паркинга. При втория вариант общината ще дава срочно право на строеж върху терен, който е предвиден за паркинг, а строителят ще има право да прибира таксите до 30 години като вид концесия.

"Тези терени ги даваме само за паркинги, те не могат да са за жилищно строителство, за обществени сгради и каквото и да е", подчерта главният архитект на София Здравко Здравков.

За да няма злоупотреби, от общината заявяват, че са взели мерки.

"Железни клаузи за неустойки, банкови гаранции и възможности за прекратяване на договора по начин, по който да обезпечим действителното изграждане на паркинги, тъй като целта ни не е да приемем програма, а да можем да се похвалим с реално свършена работа в обозрими срокове", увери адв. Георгиев.

До тук се стигна след увеличаващия се брой автомобили в столицата. Когато са строени панелните спални на София на 1000 души са изчислявани 250 автомобила, днес този индекс е почти изравнен.

"Броят на личните автомобили надвишава многократно наличните и проектирани паркоместа в големите квартали на София – старите квартали", отбеляза кметът на София Йорданка Фандъкова.

До есента трябва да започне реализирането на първите 3 проекта за подобни надземни многоетажни паркинги. А с общинския бюджет ще продължат да се строят буферни паркинги, като по третата линия на метрото се очаква отварянето на още 3 за 650 автомобила.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase