Снимка: Булфото, архив
fallback

Таксиметровият превоз в столицата е услуга, която през последните години оставя противоречиви впечатления сред потребителите. От една страна секторът се модернизира – навлязоха всякакви приложения, който не просто свързват потребители и шофьори, но и като цяло връщат водещата позиция на потребителя.

Последният може да изразява своята удовлетвореност от шофьора, да вижда своя маршрут на картата, да получава дори предварителна оценка колко би му струвало возенето. Като прибавим и възможностите за плащане с карта (не са налични във всички таксита), цялото това движение към технологиите е своеобразна защита на потребителя от традиционните проблеми на таксиметровия пазар – минаването през оператор, спорове за маршрута, качеството на обслужването, липсата на ресто и т.н.

Изброените по-горе позитиви не са абсолютни. Всяко едно от тези неща може да не проработи в дадена ситуация – пререканията с оператори не са изчезнали напълно, колкото и да следиш апликацията и да оценяваш таксита пак можеш да попаднеш в ситуация да спориш за маршрута и цената, среднощните обиколки за ресто също не са минало. Общата тенденция обаче е ясна – технологичните решения промениха коренно таксиметровия пазар в полза на потребителите и го направиха в условията на враждебна нормативна среда, коментира старши икономистът от Института за пазарна икономика Петър Ганев, цитиран от Investor.bg.

На фона на всичко това, лошият привкус на таксиметровия превоз в столицата от последните години е... липсата на таксита. Тук трябва внимателно да обясним за какво става дума. По официални данни на Столична община броят на автомобилите, за които са подадени заявления за таксиметров превоз за 2017 г. са 6 671. Приходите на общината от данък върху таксиметровия превоз на пътници за 2017 г. са близо 4,9 млн. лв.

Годишният данък на едно такси е 850 лв., което означава, че въпросните 6 671 таксита не са оперирали през цялата година – в противен случай приходите биха били с близо 800 хил. лв. повече.

Без да знаем разбивката към всеки месец, можем да спекулираме, че официално по улиците на София през 2017 г. са се движили средно под 6 хил. таксита – друг е въпросът, че тези коли не са постоянно в движение, тъй като няма как работата да е оптимизирана до 24 часа за всяка кола.

Данните за 2018 г. не са пълни, но показват дори по-негативна картина. Към 31 юли 2018 г. подадените заявления за таксиметров превоз са 5 010, а приходите малко над 2 млн. лв. Последното явно е поради факта, че шофьорите са заплатили половината данък за годината. Тези данни говорят, че броят на такситата в столицата върви надолу. Този процес беше особено видим през предходната зима, когато на моменти усещането беше сякаш в столицата няма таксиметрова услуга. След месец тази ситуация най-вероятно ще се повтори.

Целият анализ четете в Investor.bg тук

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

22

Анонимен

преди 5 години

80% или не са етнически българи,или са криминално проявени типове или селяни дошли от Чепръчене,не познаващи улиците и хора не намерили друго препитание.

21

Анонимен

преди 5 години

Чудя се кога наи-сетне ще престанат да отказват по-кратки курсове, от които очакват малка сметка? Дори да е малко разстоянието, понякога се налага да се ползва такси - много багаж, болен човек, трудноподвижен, бързане за влак, автобус и т.н. В чужбина диспечерът никога не те пита закъде ще пътуваш, а само адреса. Дестинацията се казва на шофьора. Също, като спреш такси на улицата, първо сядаш, после казваш закъде пътуваш. А тука предпочитат да седят два часа, чакайки курс от Обеля до Младост...

20

Върнете Uber!!!!

преди 5 години

Ами ще има недостиг на таксита и превоз, когато бързо бързо съзряха някаква "нелоялна" конкуренция в превозвачи като Uber и заедно с КЗК ги изгониха от пазара, а до ден днешен не могат да предложат и 1/3 от това, което те предлагаха, по мое мнение. Да, има определено подобрение в тяхната услуга и отношение към клиента като цяло, но се напълни и с доста провинциалисти, които уж са шофьори, пък не знаят основните улици в центъра на София. Продължавам все пак да си искам Uber да бъдат върнати!

fallback