Снимка: Reuters, архив

Близо 7 млн. лв. дължат собственици на неприбрани от наказателни паркинги в София автомобили, които са били вдигнати от паяк. Това показват данни на Центъра за градска мобилност (ЦГМ), предоставени на "Монитор“. В момента в специализираните гаражи са зарязани 227 коли, които са били неправилно паркирани и преместени с паяк.

Собствениците на возилата, освен че трябва да заплатят глоба за вдигането с паяк на стойност 60 лв., дължат и по 2 лв. на всеки час, в който колата им е прекарала на паркинга. Така в момента натрупаните задължения към ЦГМ достигат 6 963 038 лв. От дружеството трудно успяват да открият стопаните на колите, а повечето от тях вече са забравили и за съществуването им.

Ветеран на един от наказателните паркинги се оказва "Рено“, което вече 10 години чака собственика си да го прибере. Автомобилът е натрупал задължение за разходи по принудително преместване и такса за отговорно пазене в размер на 68 230 лв.

Проблемът със заплащането на наказателните паркинги и откриването на собствениците на колите не е само в столицата. 80-годишен мъж от Велико Търново ще трябва да плати 9000 лв., за да прибере автомобила си от наказателния паркинг след половингодишен престой. Колата на Георги Братованов била вдигната заради неправилно паркиране и откарана на паркинга. Мъжът обаче отказал да си плати и я оставил там.

Според него колата била вдигната незаконно тъй като я бил спрял само за 15 минути пред дома си. Той твърди, че знакът, с който се забранява паркирането, бил закрит от строеж и затова не могъл да го види. Отказва да плати глобата, тъй като е възмутен от факта, че не може да спира дори пред собствения си дом. Освен Братованов, през годините в Търново има още няколко случая на хора, чиито автомобили са откарани на наказателния паркинг и те отказват да платят глобата, за да си ги приберат. В резултат на това от таксите и лихвите глобите придобиват огромни размери.

Във Варна на общинския паркинг за репатрирани автомобили под Аспаруховия мост има десетина леки коли, зарязани от собствениците си. Преди време в един от тях беше прораснало дърво.

Друг бе случаят със стар "Форд“ с румънска регистрация, който събираше прах повече от 6-7 години, а собственикът бе обявен за издирване от Интерпол. За това време колата е натрупала задължения за престой, които надвишават в пъти повече стойността й, коментираха работещите на паркинга. За освобождаване на репатрираната кола всеки наказан шофьор трябва да брои различни суми, в зависимост от зоната на репатрирането, като плаща допълнително и по лев за всеки час престой на паркинга. Собствениците на зарязаните коли се издирват и уведомяват неколкократно. За да си получи дължимите суми, се налага общината да води дори съдебни дела. Автомобил „Роувър“ например е натрупал задължения над 5000 лева, а той не струва повече от 1000, БМВ също е с голямо задължение, но не е ясно кой е собственикът, защото колата е била препродавана 4 пъти без нотариална заверка. Ако се сумират задълженията на изоставените на общинския паркинг гниещи автомобили, общата сума може да надхвърли 100-150 хиляди лева.

В Кюстендил едва 9 автомобила тънат в забрава от собствениците им, обявиха от общинската администрация. Сред тях има и такива, които в продължение на повече от 10 години са оставени безстопанствени пред блокове или по тротоари.

"Категорично може да кажем, че тези автомобили ще бъдат премахнати, а собствениците ще трябва да заплатят за услугата, като сумата се определя на база Наредбата за определяне и администриране на местните такси и цени на услуги на територията на община Кюстендил“, съобщиха още от кметството.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase