Колаж: Bulgaria ON AIR
fallback

Софиянци оценяват замърсяването на въздуха като един от най-сериозните проблеми на столицата през последните години и са готови да подкрепят много мерки за решаването му.

Oще по темата

Това показват резултатите от представително за пълнолетното население на София проучване на агенция Алфа Рисърч. То е реализирано в периода 15-21 януари сред 800 души по поръчка на Столичната община.

За 86% от анкетираните има проблем с качеството на въздуха в столицата в определени дни от годината.

Като основни източници на замърсяване хората сочат автомобилния трафик (51%), отоплението на дърва и въглища (24%) и нерегламентираното горене на отпадъци в някои квартали (19%).

Всяко второ домакинство в София или приблизително 600 хиляди души ползват автомобил практически ежедневно.

Делът на домакинствата, които се отопляват на дърва, въглища или пелети е 9%. Сред тях се открояват най-вече нискодоходните групи, поради което и готовността им да подменят отоплителната си система с по-екологична е сравнително ниска.

Сред обсъжданите през последните седмици мерки за решаване на проблема гражданите са склонни да подкрепят ангажимента на Столичната община за по-често миене на улиците - 93%. Осигуряване на безплатен градски транспорт в дни с високо замърсяване е подкрепено от 92%, а въвеждане на зелен билет на цена от 1 лв. за целия ден на пътуване с градския транспорт - от 89%.

Силна е подкрепата и за безплатно паркиране в буферните паркинги срещу билет за използване на градски транспорт - 87%.

Затварянето на центъра на София за автомобили в дни с високо замърсяване обаче се одобрява от доста по-малко анкетирани - 60%. Останалите 40% го отхвърлят. 55% одобряват идеята за намаляване на времето за паркиране в синя зона от 2 часа на 1 час, 45 % обаче се противопоставят.

Евентуално увеличение на цената за паркиране в синя зона се посреща с още по-големи резерви и разделя мнението на хората по равно.

74% от самите шофьори декларират готовност да ползват буферните паркинги и безплатен или евтин градски транспорт в дни с повишено замърсяване на въздуха.

Други 58% биха излезли без автомобила си при наличие на предварителна информация за предстоящо замърсяване.

Почти всеки втори е готов да остави автомобила си и да ползва зелен билет за градски транспорт от 1 лв. в дни на изострен проблем със замърсяването.

Най-ниско - 35% е одобрението за забраната за влизане на автомобили в райони с повишено замърсяване и глоби при нарушаването й.

81% одобряват извършването на проверки от КАТ на автомобилите в града - дали отговарят на екологичните норми и дали са технически изправни.

По-поляризирани са мненията за санкциите към нарушителите: 43% смятат, че те трябва да бъдат спирани от движение, а 38%, че трябва само да бъдат глобявани.

69% одобряват инициативата за въвеждане на стандарти за дървата и въглищата, като се продават само такива с ниско съдържание на пепел и сяра.

60 % са позитивно настроени и към идеята да се отказва първоначална регистрация на автомобили, които нямат работеща система за очистване на отработените газове.

54% смятат за полезно поставянето на стикери, отбелязващи екологичния клас на автомобила и в зависимост от това, избирателно допускане на автомобилите до определени зони в дни с високо замърсяване на въздуха.

69% смятат, че ежедневното поведение на гражданите би допринесло за подобряване на състоянието на въздуха в София, срещу 32% привърженици на тезата, че това е изцяло отговорност на общината.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

86

Тъпанар

преди 6 години

Колите наистина допринасят за замърсяването на въздуха. Ама това непрекъснато тръбене вече заприличва не на популизъм, ами на тотална измама над хората. Май от цялата история ще излезе, че управляващите, знаейки колко трошки се карат без катализатори, ще ги отнемат от хората след прилична глоба и ще ги качат в градския транспорт срещу 2-3 лв билет. Явно скока на билечето от 60% се прие добре. Очакваме скоро ново...

85

Цап цараррааапппп

преди 6 години

Куче влачи самолет насред София Бюджетът на София през 2010 година ще бъде 1.2 милиарда леваза 2011 г. 1,3 млрд. лева.за 2012-г. 1,272 млрд. лвза 2013 г. 1.190 млрдза 2014 г. 1,465 млрд. лева.за 2015г 1.49 млрд. лвза 2016г. 1.26 млрд. леваза 2017г с 63 млн. лв. повече от м.г. и възлиза на общо 1325 млрд. лвза 2018г над 1,43 млрд. лв. Това е със 104,9 млн. лв. повече от заложеното за 2017 г.Вноската за Евросъюза е от ВСИЧКИ ДАНЪКОПЛАТЦИМетрото е на 80-85% БЕЗВЪЗМЕЗДНО от Еврофондове!

84

Анонимен

преди 6 години

Насякъде в света когато има замърсяване от този тип се забранява цялото или частично използване на коли.Софиянци имат възможност да спрат да се оплакват или да започнат да се возят в градския транспорт.

fallback