Снимка: Dnes.bg

Центърът за градска мобилност (ЦГМ) предлага билетчето за градския транспорт в София да поскъпне до 1,50 лв.

Решението предстои да вземе Столичният общински съвет в следващите месеци, като се очаква това да стане до април.

Промяна в цените цените не се предвижда за електронния билет и картите за градския транспорт.

Пълна промяна на таксуването в градския транспорт на София може да има от 2017 г. с въвеждането на електронна "тикет система". Тогава ще се плаща спрямо времето, за което ползваме градския транспорт. Така, който се вози повече ще плаща повече, а не както е в момента - лев и за една спирка, а и за десет.

Според анализаторите от Инфограф Явор Алексиев и Веселин Божков предложената цена има за цел постигнето на компромисен вариант - някъде между сегашната цена от 1 лв. и предложеният ръст от 50 ст.

Предложението на ЦГМ им дава повод да сравнят цените на градския транспорт в София и тези в други европейски столици.

Ето какво казват данните:

Едно евро не купува същото количество стоки и услуги в различните страни от ЕС. Докато в София за тази сума можете да отидете до центъра и да се върнете, в Лондон няма да можете да си позволите дори едно единствено пътуване. И все пак: в номинално изражение билетът е най-евтин именно в София (0,51 евро).

За да сравним "стойността" на едно пътуване в София с това в други европейски столици, използвахме последните данни на Евростат за паритетите на покупателната способност (ППС) в страните от ЕС.

ППС се използват за превръщане на номиналните разходи в национална валута (лева, евро, паунд и т.н.) в единна условна валута, наричана "Стандарт на покупателната способност" (СПС). Тази условна валута има еднаква покупателна способност във всички страни от ЕС, което позволява да се използва за база на подобни сравнения.

Например: Минималната работна заплата (МРЗ) в Полша през втората половина на 2015 г. е 418 евро, а тази в България – 194 евро. В номинално отношение МРЗ в Полша е 2,15 пъти по-висока от тази в България. Обаче, ако вземем предвид различната цена на стоките и услугите в полската и българската икономика и приложим ППС, минималната заплата в Полша възлиза на 749 СПС, а тази в България – на 401 СПС – разликата се стопява до 1,87 пъти.

Тази промяна отразява факта, че цените у нас са по-ниски от тези в Полша и че 1 евро у нас може да купи повече стоки или услуги, като в крайна сметка този ефект в цените е по-силен от разликата в заплатите.

Към момента единствената столица, в която цената на един билет за градския транспорт е по-ниска от тази в София, е Братислава. Малко по-скъп (както в номинално изражение, така и в СПС) е транспортът в Букурещ.

Сравнението, базирано на покупателната способност, показва, че ако цената на билета в градския транспорт бъде увеличена до 1,50 лв. (приблизително 0,77 евро), неговата стойност в СПС би надминала тази в 10 европейски столици - Вилнюс, Цюрих, Прага, Талин, Любляна, Рим, Атина, Дъблин, Варшава и Букурещ.

Подобен „скок” би бил трудно защитим (особено в условията на рекордно ниски цени на горивата), поради което вероятността да се случи е минимална, смятат  Явор Алексиев и Веселин Божков.

Още графики можете да разгледате в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase