Снимка: Reuters, архив
fallback

С 400 безплатни колелета за 30 минути ще можем пресичаме центъра на София още тази година. Те ще могат да се взимат от 48 стоянки из цяла София.

Първоначално ще бъдат изградени 33 велостанции с по 12 колелета. Гражданите ще могат да вземат велосипед, да го карат безплатно в продължение на половин час, след което да го върнат.

Не е нужно колелото да се връща точно в същата станция, а за да улеснят гражданите ще се създаде и специално мобилно приложение, с което да следим къде има свободни места. То ще бъде и на различни езици, за да се улеснят максимално туристите, които искат да разгледат екологично града.

Времето за каране гратис е ограничено до 30 минути, колкото е сметнато, че са достатъчни за придвижване между двете най-отдалечени една от друга велостанции. Таксата след като изтече това време ще е до левче за първият час.

"След това тя ще нараства плавно, като сме определили цена от до 2 лева за втория и до 4 лева за третия час”, обяснява пред "Монитор" общинският съветник от ГЕРБ Зафир Зарков, който е вносител на доклада за концесията на за въвеждане на обществен велосипеден транспорт.

Първоначално велосипедите ще са около 400 на брой, като всеки от тях ще е оборудван с GPS, за да може да се следи за кражби и да се знае във всеки момент къде се намира колелото. Системата пък ще работи с двуезични карти, които ще се зареждат на пунктове до стоянките.

Планира се системата за обществен велосипеден транспорт да се изгради и поддържа от частен инвеститор. Той ще бъде избран след провеждане на конкурс, като общината няма да влага собствени средства. Бъдещият концесионер ще трябва да осигури самите велосипеди, електронните приложения и всичко необходимо за поддръжката на системата.

В замяна ще получи право да стопанисва не само велопунктовете, но и около 150 рекламни пана – т.нар. сити лайтове, попадащи в широкия център. Очаква се приходите от тях да са му достатъчни да поддържа системата и дори и да плаща концесионна такса на общината.

"Надяваме се в конкурса да вземат участие и световни компании, защото неправителствените организации са изпратили съобщения до тях", обясни Зарков.

Фирмата ще има 6 месеца гаранционен срок. Тя ще трябва да направи пълна застраховка не само на велосипедите, но и на самите колоездачи, които ползват услугата. Така в случай на падане или катастрофа ще им се изплаща и обезщетение.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

12

пешо

преди 8 години

стискам палци идеята да се реализира и да работи добре. пък дано да се разшири и извън центъра. аз вече си имам мое колело, с което се придижвам из софия, но дано тази възможност накара поне няколко шофьора да слязат от колите и да тръгнат с колела.

11

Анонимен

преди 8 години

и какво ще попречи на римляните да махнат GPS-ите и просто да си приберат колелата?А, сетих се- супер ефективната ни полиция, е, вече съм спокойна.

10

Анонимен

преди 8 години

Как може да се наричате журналисти и да пишете думи ато "колелета", когато става дума за колела?

fallback