Снимка: Gettyimages

Колко е трудно да подадеш сигнал за насилие над дете в институцията, която е отговорна точно за това? Това се наложило да разбере Даниела Ангелова, която искала да алармира за нередност в столичен детски център, който сина й посещавал.

Преди година синът на Даниела, който бил на годинка и половина, започва да посещава детски център "Смехурко" в столичния квартал Сердика. Центърът предлага почасов и целодневен престой с включена храна и спане.

"Използвахме услугите първо за час-два (в рамките на около месец, но не ежедневно), а по-късно за половин ден или повече (в рамките на около седмица). Един ден, след престой от 4-5 часа, забелязах, при преобличане на детето, силно зачервяване в горната част на едното краче. Червеното петно беше голямо горе-долу колкото ръка на човек. Споделих това със съпруга си и заедно помислихме над ситуацията. Предположихме, че може да са го ударили, но решихме, че за дете на неговата възраст е по-вероятно да е паднал", пише в писмото си до Закрила на детето притеснената майка.

"Около седмица след това (отново след престой в детския център) забелязах леки кръвонасядания и синини под формата на пръсти по ухото му. След разговор със съпруга ми решихме да спрем да се доверяваме на служителите в центъра, в частност на Петя (не зная фамилно име), която е там всеки ден от отварянето на центъра до 16:30, когато се извършва смяна на персонала. Предполагам, че в центъра служителите нямат педагогическо образование. Не съм запозната с повече подробности относно центъра, затова оставям преценката на вас какви дейности да бъдат предприети", завършва молбата си Даниела.

След седмица, две, след като никой от Агенцията не се свързва с нея, Даниела решава да се обади по телефона и да подаде сигнала си там. След дълго лутане из сайта, майката намира номер, който трябва да отговаря за сигналите.

Гласът от отсрещната страна на слушалката и обяснява раздразнено, че на този номер не се приемат никакви сигнали и я съветва да се жалва в писмен вид. След като Даниела и обяснява, че писмото вече е факт, служителката обяснява, че срокът за отговор е 30 дни.

Отговор така и не пристига. Днес обаче Даниела звъни отново, този път на "Център за обаждания и предоставяне на социална информация към Министерството на труда и социалната политика. Става ясно, че сигналът е бил невалиден, защото ако жалбата е подадена на електронната поща на Агенцията, то писмото трябва да бъде заверено с електронен подпис! Другият вариант бил да използва старомодния начин и да изпрати писмо по пощата.

"Смятам че е редно сигналът ми да бъде разгледан и най-вече подаването на сигнали да е лесна процедура", разказва ни притеснената майка.

"Просто исках да отидат и да преценят на място дали всичко е наред!", добавя тя. Даниела споделя още, че е чувала как хората от квартала разказват и други подобни истории за въпросния център. И се възмущава как е възможно да е толкова трудно да защитиш детето си и какво общо има електронния подпис със здравето и сигурността на най-беззащитните.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase