Снимка: НАСА

Общ преглед

Европейският телескоп "Евклид" е готов да започне мисията си да разбере най-големите мистерии във Вселената, а светът видя пъвите му изящни изображения. Кадрите показват, че неговите възможности са изключителни.

През следващите шест години "Евклид" ще изследва една трета от небесата, за да получи някои улики за природата на така наречената тъмна материя и тъмна енергия. Тези неизвестни "влиятели" изглежда контролират формата и разширяването на всичко, което е навън.

Изследователите обаче признават, че не знаят почти нищо за тях, въпреки че вероятно представляват 95% от съдържанието на космоса.

Нито тъмната материя, нито тъмната енергия се откриват директно. Единствената ни надежда да придобием известно разбиране е да проследим фините им сигнали в нещата, които виждаме.

Това ще бъде работата на "Евклид": да наблюдава контурите, разстоянията и движенията на милиарди галактики, на някои от чиято светлина е отнела почти цялата епоха на Вселената, за да достигне до нас.

Някъде в статистиката на тази 3D космическа карта - най-голямата правена някога - учените очакват да намерят отговори.

"Проучването на "Евклид" ще бъде едно от най-фундаменталните", твърди проф. Карол Мандел, директор на науката в Европейската космическа агенция (ESA). "Ние сме хора, искаме да разберем всичко около нас. Независимо дали това е било като древни хора, които гледат нощното небе и рисуват съзвездия върху нашите пещери, или се опитват да разберат дали Слънцето ще се върне след зимата – ние търсим това знание и прозрение“, каза тя пред BBC News.

"В момента не разбираме 95% от Вселената, вселена, която е на 13,8 милиарда години. Ние сме съзнателни същества, които са съществували малка част от това време, но може да сме видът, който ще разбере всичко навън."

Тъмната материя и тъмната енергия са сред най-големите пъзели в съвременната астрофизика.

Първият може да е някаква все още неоткрита частица. Астрономите правят заключение за присъствието му от гравитационното привличане, което упражнява върху материята, която виждаме. Галактиките щяха да се разлетят, ако го нямаше.

Последното представлява съвсем различен проблем. Може да е някакъв вид енергия във вакуума на космоса. Каквото и да е, изглежда, че работи срещу гравитацията, за да раздалечава галактиките с все по-ускоряваща се скорост.

Телескопът "Евклид", който струва 1,4 милиарда евро излетя в космоса през юли. Оттогава инженерите го донастройват фино.

Имаше някои ранни притеснения. Първоначално оптиката на Евклид не можеше да фиксира звездите, за да направи стабилно изображение. Това изисква нов софтуер за сензора за фино насочване на телескопа.

Инженерите също откриха, че някаква разсеяна светлина замърсява снимките, когато обсерваторията е насочена по определен начин. Но след като всички тези проблеми вече са разрешени, "Евклид" е готов - както се вижда от публикуването на пет примерни изображения във вторник.

"Те са фантастични", каза проф. Изабел Хук, която е работила върху един от екипите през 90-те години на миналия век, които първи откриха, че Вселената се разширява с все по-бързи темпове.

"Най-накрая видях изображенията в пълна разделителна способност в понеделник и те наистина ме взривиха. Очаквахме Евклид да се представи много добре и наистина оправда всичките ни очаквания. Това е голямо облекчение и наистина прекрасно за гледане", от университета Ланкастър ентусиазиран астроном.

Разположен само на 7800 светлинни години от Земята, NGC 6397 е това, което се нарича кълбовиден куп. Това е древна група от звезди, някои от които са почти толкова стари, колкото самата Вселена. Те са космически вкаменелости, които ни разказват за историята на галактики като нашия собствен Млечен път.

Нито един предишен космически телескоп не е успял да съчетае широчината, дълбочината и остротата на зрението, които "Евклид" може.

Удивителният телескоп Джеймс Уеб, например, има много по-висока разделителна способност, но не може да покрие количеството небе, което Евклид прави в един кадър.

"Тази гигантска камера с милиарди пиксели вече е готова да тръгне и да изследва далечната Вселена и обекти в огромен диапазон от небето – огромен обем от небето в пространството и във времето", каза проф. Марк Маккогриан.

"Само като разгледаме огромен брой галактики, ще можем да разгадаем тези фини сигнали за тъмна енергия и тъмна материя, което е основното за "Евклид“, каза старши научен съветник на ESA пред BBC News.