Снимка: архив, БГНЕС

Милиони видове растения и гъби все още не са официално открити, но вече са застрашени от изчезване: изследователи от цял свят, сред които и тези в Кралските ботанически градините "Кю", се опитват да ги идентифицират, за да ускорят опазването им, предаде АФП.

В огромна оранжерия от ковано желязо в градините, западно от британската столица, Рафал Говартс изучава палми и тропически растения, които са там от 1848 г. насам, като някои от екземпляри вече са изчезнали в природата.

След 35 години усърдна работа белгийският ботаник току-що е приключил с огромна задача: в сътрудничество с учени от цял свят е съставил списък на всички известни днес на планетата растения със стъбла и корени.

Смята се, че до момента са открити 350 000 растителни вида, а все още има 100 000, които трябва официално да получат имена. Три четвърти от тях обаче вероятно вече са застрашени от изчезване, сочи докладът за състоянието на растенията и гъбите, публикуван от ботаническата институция.

За да стигнат до това заключение, изследователите съпоставят данните от този списък с "червената книга" на Международния съюз за опазване на природата.

Заради заплахата, която климатичните промени представляват за тези организми, 200 учени, които стоят зад списъка, "съветват всички новоописани видове да се смятат за застрашени", казва ботаникът Говартс пред АФП.

Според този доклад все още неизвестните дървета, тревисти растения или кактуси вероятно се крият в горите на Бразилия, Китай или Нова Гвинея, в сърцето на отдалечени региони, богати на биоразнообразие, към които учените ще могат да се насочат, за да ускорят "надпреварата" с изменението на климата.

Около 45 процента от вече откритите цъфтящи растения, някои от които виреят във влажната атмосфера на оранжерията "Кю", като черен пипер от  южните части на Индия и някои орхидеи, също са застрашени от изчезване.

В лаборатория, разположена под Кралските ботанически градини, Лий Дейвис внимателно обработва останките на еквадорска тарантула, заразена с паразитна гъба, наречена кордицепс, която атакува насекомите, превръща ги в "зомбита" и причинява смъртта им.

С посивялата си брада и татуировките на гъби по ръцете управителят на най-големия фунгариум в света е наясно със съдържанието на хилядите грижливо етикетирани зелени кутии, съдържащи повече от 1,25 милиона изсушени вида гъби.

"Нашите колекции обхващат 150 години изследвания на гъби по света", а ДНК от тези образци се използва като основа за идентифициране и даване на имена на нови видове, обяснява той пред АФП.

Според доклада на градините "Кю" едва десет процента от видовете гъби са идентифицирани от учените от съществуващите общо 2,5 милиона на планетата.

Лаура Мартинес-Сус, директор на отдела за микологични изследвания в ботаническата градина, казва, че е необходимо тези видове да бъдат кръстени и описани, за да се "определят най-добрите начини за тяхното опазване ... в момент, когато преживяваме криза на биологичното разнообразие".

"Това е първата стъпка, за да можем да общуваме с други изследователи, да се опитаме да разберем ролята на тези видове в екосистемите ... и да преценим дали те са застрашени", подчертава тя.

Тези организми с неизвестни ползи могат да бъдат източник на протеини, витамини и минерали. Все още непознатите видове представляват и "огромен неизползван ресурс за нови лекарства" за борба с множествена склероза или някои видове рак, добавя Лий Дейвис.

Тези организми, които живеят в симбиоза с растенията, понастоящем са застрашени от атмосферното замърсяване и инвазивните видове, но само един процент от тях са включени в Червения списък. Затова изследователите призовават да се увеличат усилията за опазване на гъбите по същия начин, както при растенията и животните.
(БТА, Теодора Славянова)