Снимка: Pixabay/MasterTux

Преди четиридесет години, след няколко питиета, двама астрономи от Токийския университет съставиха приятелско съобщение, предназначено за всякакви форми на извънземен живот, дебнещи в близост до ярка звезда на име Алтаир в съзвездието Орла, на около 16,7 светлинни години от Земята.

А сега екип от друг японски университет проверява дали някой е отговорил. Екипът, ръководен от Шиня Нарусава от университета в Хиого, ще разположи огромна антена в планините на префектура Нагано в Япония, за да сканира за всякакви отговори.

"Алтаир може да има планета, чиято среда може да поддържа живот", каза Нарусава пред японския вестник Asahi Shimbun. "От 90-те години на миналия век са открити голям брой екзопланети."

Датата за тази операция, 22 август, беше избрана да съвпадне с японски фестивал, честващ две божества, представени от Алтаир и звезда на име Вега. Оригиналното съобщение е изпратено в деня на фестивала през 1983 г. и всеки, който го е получил, досега е имал време да напише отговор.

Оригиналното съобщение съдържа 13 грубо нарисувани изображения, предназначени да покажат еволюцията на живота на Земята, включително човешко семейство, някой, който маха на зрителя приятелски с пет тънки пръста, и японската дума, иричана по време на тост. Под японските йероглифи имаше английската дума "тост".

Съобщението е изпратено от Масаки Моримото и Хисаши Хирабаяши, пионери на космическата радиоастрономия и защитници на търсенето на извънземен разум. Моримото почина през 2010 г. на 78-годишна възраст. Хирабаяши, който се пенсионира през 2007 г. от Института за космически и астронавтически науки JAXA, изрази съмнения дали съобщението изобщо е било получено.

Това е само едно от многото приятелски писма, които човечеството е изпратило в космоса, заедно с радио и телевизионни предавания, които също биха могли да бъдат получени в далечни слънчеви системи, когато изтекат във Вселената.

"Нашите ранни телевизионни предавания досега са надхвърлили около 10 000 звезди", каза Дан Вертимър, радиоастроном от Калифорнийския университет в Бъркли, пред New Scientist миналата година, добавяйки: „Близките звезди са видели "Семейство Симпсън". Досега никой не се е свързал, за да предложи обратна връзка или да публикува рецензия.