Снимка: Pixabay/TBIT

Буря от камъни със сила, "смъртоносна като атомната бомба над Хирошима", беше причинена случайно от НАСА по време на тестова мисия за промяна в траекторията на астероид, установиха учени в изследване, публикувано в Astrophysical Journal Letters, съобщи "Дейли мейл", цитиран от "24 часа".

На 26 септември миналата година НАСА разби космически кораб в астероида Диморфос, за да го изтласка от орбитата му около астероида майка Дидимос. Това беше първата мисия на космическата агенция за планетарна защита, известна като DART (Double Asteroid Redirection Test).

Въпреки че според ранните проучвания мисията е била успешна и орбитата на Диморфос се е забавила с около 0,02 м/сек, то тя е довела до непредвидени последици. Учени от Калифорнийския университет в Лос Анджелис установяват, че 37 камъка с широчина около 7 метра са се откъснали от повърхността на астероида при сблъсъка му с космическия кораб. Откритието е направено при изследване на изображения от космическия телескоп “Хъбъл” от декември 2022 г.

"По-малките скали, летящи в Космоса, биха могли да причинят собствени проблеми", посочват изследавателите. За сравнение - дори камък с размер около 4 метра да удари Земята,то енергията при сблъсъка би била същата като тази на атомната бомба, пусната над Хирошима в края на Втората световна война. Учените сравняват камъните от Диморфос с "облак от шрапнели при взрив на ръчна граната", който се движи из Космоса със скорост от над 20 хил. км/ч.

Макар че нито една от отломките от поразения астероид не е на път да се удари в Земята, учените се притесняват, че при бъдещо отклонение на астероид някоя от отломките му може да порази планетата ни с достатъчно голяма скорост, че да причини сериозни щети.

Удареният астероид Диморфос всъщност не представлява никаква опасност за Земята, но е избран от НАСА като тестова цел поради това, че се намира на около 9,6 млн. км от нас. Това го прави както достатъчно близък, че да представлява интерес за космическата агенция, така и достатъчно отдалечен в случаи на непредвидени последици като тези, открити от калифорнийския екип.