Снимка: БГНЕС

Учените са използвали стволови клетки, за да създадат в лабораторията структури, наподобяващи човешки ембриони, което предизвика призиви за по-строго регулиране на бързо развиващата се област, предаде АФП.

През последните седем дни няколко различни лаборатории по света публикуваха предварителни проучвания, описващи техните изследвания, които според експертите трябва да се разглеждат с повишено внимание, тъй като изследванията все още не са рецензирани.

Лабораториите са използвали различни техники, за да насърчат човешките ембрионални стволови клетки, които могат да се превърнат във всякакъв вид клетки, да се самосглобят в структура, която наподобява ембрион - без да се нуждаят от сперматозоиди, яйцеклетки или оплождане.

Целта е учените да получат модел, с който да изследват човешки ембриони по начини, които никога досега не са били възможни поради етични съображения, с надеждата да получат нов поглед върху причините за вродени дефекти, генетични разстройства, безплодие и други проблеми по време на бременност.

Първото съобщение беше направено миналата сряда, когато Магдалена Зерницка-Гоец от Университета в Кеймбридж и Калифорнийския технологичен институт описа работата на своя екип на годишната среща на Международното дружество за изследване на стволовите клетки в Бостън.

В четвъртък екипът на Якоб Хана от Научния институт "Вайцман" в Израел публикува предпечатна разработка, в която подробно описва собствената си работа върху модели на човешки ембриони, базирани на стволови клетки.

След това екипът на Зернишка-Гоец бързо публикува своя собствен препринт, в която дава повече информация. Други лаборатории, базирани в Китай и САЩ, последваха примера им, като публикуваха препринти в края на миналата седмица.

Изследователите се противопоставиха на съобщенията в медиите, в които струпванията на клетки се наричат "синтетични ембриони" и заявиха, че те нито са строго синтетични, тъй като са израснали от стволови клетки, нито трябва да се считат за ембриони.