Снимка: БГНЕС

Какво повече може да иска най-богатият човек в света, след като натрупа всички тези милиарди? Повече време, за да ги изхарчи, разбира се.

Твърди се, че Джеф Безос е един от инвеститорите в добре финансиран стартъп от Силициевата долина, набиращ някои от най-добрите генетични учени в света, за да търсят тайните на вечния живот. Смята се, че основателят на Amazon е вложил милиони долари от богатството си от близо 200 милиарда долара в Altos Labs, проект, който проучва препрограмирането на гени. Компанията се създава от Юрий Милнър - руски интернет предприемач с планове за откриване на лаборатории в Калифорния, Великобритания и Япония.

57-годишният Безос, който наскоро се отказа от работата си в Amazon и участва в първия си полет в космоса, е увлечен от предотвратяването на стареенето. В съобщението си за раздяла до акционерите на Amazon, той призова компанията да остане пъргава, цитирайки биолога Ричард Докинс: "Предотвратяването на смъртта е нещо, върху което трябва да работите... Ако живите същества не работят активно за предотвратяването й, те в крайна сметка биха се слели със заобикалящата ги среда и биха престанали да съществуват като автономни същества. Това се случва, когато умрат."

Твърди се, че основателят на Amazon е инвестирал в Altos чрез Bezos Expeditions, неговия офис за инвестиции. Компанията не отговори на искане за коментар от страна на The Times.

Разкриване на ценни книжа, подадено в Калифорния през юни, показва, че компанията е събрала поне 270 милиона долара, според MIT Technology Review.

"Altos се стреми към технология за биологично препрограмиране, начин за подмладяване на клетките в лаборатория, който според някои учени може да бъде разширен към съживяване на цели животински тела, което в крайна сметка да удължава човешкия живот", се казва в прегледа на технологията на MIT.

Двама водещи учени, Шиня Яманака и Мануел Серано, потвърдиха, че са били назначени да се присъединят към проекта.

59-годишният Яманака е японски изследовател на стволови клетки, който получи Нобелова награда през 2012 г. за откритието как да препрограмира зрелите клетки в стволови клетки. Той ще бъде председател на научно -консултативния съвет на компанията Altos. Яманака открива, че добавянето на четири протеина, известни като фактори на Яманака, може да инструктира клетките да се върнат към основно състояние със свойствата на ембрионалните стволови клетки.

Лаборатория в Калифорния под ръководството на Хуан Карлос Изписуа Белмонте приложи факторите на Яманака към живи мишки, постигайки признаци на обръщане на възрастта. Това бяха първите стъпки към създаването на "еликсир на живота". Но въпреки че тъкъните на някои мишки се подладяват, други развиват ембрионални тумори. Но според Белмонте продължителността на човешкия живот може да бъде увеличена с 50 години.

Серано от Института за изследване на биомедицината в Барселона казва, че Altos е предложил да увеличи заплатата му поне с пет пъти. Той трябва да се премести в планираното за Кеймбридж съоръжение Altos Labs. "Философията на Altos Labs е да прави изследвания, водени от любопитство. А аз обичам да правя точно това", споделя Серано. "В този случай чрез частна компания имаме свободата да сме смели и да изследваме. По този начин ще се подмладим."

Предполага се, че две неща са неизбежни - данъци и смърт, пише Рис Блейкли). След като намалиха експозицията на своите компании към първите, технологичните барони се фокусират върху премахването на вторите.

Джеф Безос от своя страна има голям интерес да победи смъртта - или поне да даде възможност на хората да бъдат по-здрави за по -дълго време. Той също така подкрепя Unity Biotech -компания, която се фокусира върху сенолитични лекарства. Те биха освободило тялото от така наречените "стареещи клетки" - клетки, които отказват да умрат и които отделят вредни химикали, когато се натрупват.

Други се фокусират върху усилията за удължаване на теломерите, парчета ДНК, които се намират по краищата на хромозомите. Грубо казано, те сякаш защитават нашия генетичен код. По-дългите теломери изглежда дават на хората по-млада "биологична възраст".

Засега обаче по-голямата част от работата е ограничена до лабораторни животни. Както Фелипе Сиера, бившият директор по биология на стареенето в Националния институт по стареене в САЩ, каза миналата година: "Нищо от това, което разработваме, не е готово за обществото. Изводът е, че не опитвам нито едно от тези неща. Защо не? Защото не съм мишка."