Снимка: БГНЕС

В една от мините за добив на мед в бразилския щат Пара биолози откриха необикновен щам на бактерии. Те се хранят с витриол и произвеждат чиста мед. Благодарение на това откритие промишлеността може да се избави от токсичните технологии за извличането на мед от рудата, пишат учени в статия за научното списание "Science Advances", цитирани от БГНЕС.

Откритите бацили могат да преобразуват меден сулфат в чист метал без никаква човешка намеса. Благодарение на тези бактерии индустриалците ще могат да елиминират токсичните вещества при производството на мед, твърдят изследователите.

Необичайната бактерия от рода Bacillus е открита от биолози под ръководството на доцент Дебора Родригес от университета в Хюстън, докато изучавали микроби от медни мини в Бразилия. Тази бактерия живее в кисела среда, богата на медни соли.

Родригес и нейните колеги размножили тези микроорганизми в лаборатория и проследили какво ще се промени, ако към тяхната хранителна среда бъде добавен разтвор на меден сулфат.

През следващите два дни всички следи от солта на сярната киселина и медта изчезнали от съда и на дъното му се натрупа утайка от частици с диаметър части от нанометъра. Оказало се, че тези частици са съставени от чиста мед, която бактериите отделят във вид на атоми.

Това изненадало учените, защото директното получаване на мед от разтвор на някоя от нейните соли е доста неизгоден процес от енергийна гледна точка. В промишлеността това налага използването на токсични разтворители и катализатори, поради което производството на мед е един от най-замърсяващите околната среда процеси.

Бактериите, обаче, решават този проблем само с 14 ензима. Те са отговорни за транспорта на медни йони в клетката, тяхното възстановяване и връщането на чистите метални атоми в околната среда. Структурата на тези ензими показва, че в този случай медта е само страничен продукт от реакцията: бактериите всъщност се интересуват от серните атоми.

Тази особеност на бразилските бацили може да бъде използвана както при възстановяването на екосистемите, така и в минната и биохимическата промишленост. Атомите на медта може да се използват за производството на различни наноструктури, катализатори и медицински препарати.