Снимка: Pixabay

Препоръката хората да избягват наситените мазнини е по-скоро вредна, защото така се получава недостиг на важни хранителни съставки, съобщава "Дейли мейл".

Още по темата

5 храни, които ни пречат да влезем във форма

Яйцата, черният шоколад, месото, маслото и сиренето съдържат много мазнини
, но и важни витамини и други полезни вещества. Затова те не трябва да бъдат избягвани напълно. Група учени от Европа и САЩ разкритикуваха Световната здравна организация за тази проектопрепоръка в професионалното списание Бритиш медикъл джърнъл. Те заявиха, че насърчаването на консумацията на още по-нездравословните транс мазнини може да е довело до преждевременната смърт на стотици хиляди хора, пише БТА.

"Препоръката да бъде намален приемът на общите наситени мазнини може да доведе до намаляване на приема на продукти с голяма хранителна плътност", пишат учените, начело с Арне Аструп от университета на Копенхаген. Тези продукти с висока хранителна плътност могат да намалят риска от сърдечни болести, диабет тип 2, неинфекциозни болести като рак, недохранване.

Проектонасоките на СЗО ограничават калориите от наситени мазнини до 10 процента от дневните, като препоръката е те да бъдат заменени с ненаситени.

Специалистите отдавна спорят за ползите и вредите от мазнините, защото прекаляването с тях може да увеличи холестерола и да предизвика сърдечносъдови заболявания.

Наситените мазнини са естествени за месото, маслото, млечните продукти. Те се различават от ненаситените по начина на свързване на веригите.

Богати на ненаситени мазнини са ядките и семената, рибите като сьомгата и скумрията, олиото и зехтинът, авокадото. Храните с много наситени мазнини обаче съдържат важни витамини и минерали, протеини, фибри, желязо и цинк.

Месото например съдържа висококачествен протеин
, лесно усвоимо желязо, минерали, витамини. Яйцата съдържат 13 важни витамина и минерала (включително вит. Д, рибофлавин, йод), висококачествен протеин, линолова киселина, холин и каротиноиди като лутеин и зеаксантин. Сиренето съдържа протеин, калций, магнезий.

"Загрижени сме, че на базата на няколко десетилетия опит, фокусът върху общите наситени мазнини може като последица случайно да е подвел властите, потребителите и индустрията да препоръчва храни, които съдържат много малко наситени мазнини, но много рафинирана скорбяла и захар", пишат учените.

Коментари Напиши коментар

20

Анонимен

преди 1 седмица

Да , наситени мазнини ,но не набъкани с палмово масло ,щото е евтино , а крайният продукт , ако си нагъл и имаш гръб в управлението , можеш да продадеш на висока цена и да си пълниш джоба , нищо че тровиш деца и възрастни

19

Анонимен

преди 1 седмица

Още през 60-те и 70-те години са изяснения някои основни положения, но нали трябва маркетинг и да се продава какво ли не. И за холестерола се раздуха някакви истерии, а навремето се е смятало до 2-3 жълтъка дневно за нормално, при липса на някакви заболявания, свързани най-вече с липидната обмяна.
Даже нормалните плодове и заленчуци ги кръстиха "органик", защото вече няма нищо нормално.

18

Анонимен

преди 1 седмица

Никой не е казвал, че наситените мазнини са вредни. Писачите от днес.бг, че са неграмотни си е техен проблем. Вредни са само трансмазнините.