Снимка: Reuters

Международен изследователски екип е открил доказателства за мистериозно ново състояние на материята - предсказано за пръв път преди 40 години, пише Science Daily. Състоянието кара електроните, за които се смята, че са неделими частици, да се разпадат.

Изследователите, сред които и физици от Кеймбриджския университет, са засекли тези частици, наречни майорански фермиони, в двуизмерен материал със структура, подобна на тази на графена.

Експерименталните резултати са съвпаднали с един от основните теоретични модели на състоянието - модела на Китаев. Откритието е публикувано в журнала Nature Materials, пише "Фокус".

Смята се, че това мистериозно състояние на материята се ”крие“ в някои материали с магнитни качества. Наблюдението на една от най-интригуващата им характеристика - разделянето на електроните, в истински материал е научен пробив.

Получените при разпада майорански фермиони могат да се използват за градивни компоненти за квантови компютри, които биха били по-бързи от конвенционалните машини.

Те биха извършвали изчисления, които е невъзможно да се извършат в момента. “Това е ново квантово състояние на материята, което беше предсказано, но не беше наблюдавано досега,” казва д-р Джоанс Кноле от Кеймбриджския университет.