Снимка: Reuters, архив

Изучаването на необичайния сферичен звезден куп Е3 в Млечния път ще помогне на астрономите да разберат особеностите на формирането на нашата родна галактика, твърдят група учени, публикували разработката си в сп. Astronomy & Astrophysics, цитирано от БТА.

Млечният път съдържа около 200 сферични звездни купа. Е3 се намира на 30 000 светлинни години от нас в южното съзвездие Хамелеон. Според астрономите той е в един от последните стадии на съществуването си.

"Този сферичен звезден куп, а също няколко подобни на него като Palomar 5 или Palomar 14, на практика са "призраци от миналото", тъй като се намират в последния стадий от съществуването си и са много стари. Те са се образували, когато нашата галактика е била току-що родена" - твърди астрофизикът Карлос де ла Фунте Маркос, един от членовете на екипа.

Сферичният звезден куп Е3 е скрит от наблюдателите от по-млади и ярки обекти, разположени между него и Земята. Благодарение на Много големия телескоп (Very Large Telescope) на Европейската южна обсерватория в Чили обаче астрофизиците са открили няколко негови особености. Е3 например не притежава типичната кръгова симетрия и не е еднороден химически.

Учените са на мнение, че звездният куп Е3 може да не се е родил в Млечния път, а нашата галактика да го е "отнела" от други, по-слаби в самото начало на формирането.

Учените се надяват да получат нови данни за произхода на Е3 през 2016 г.