Снимка: архив, Reuters

Част от водата, открита на Луната, вероятно произхожда от Слънцето и по-специално от слънчевите ветрове, които са донесли водородни атоми на повърхността й. Това сочат резултатите от изследване, цитирани от Франс прес и в. "Дейли телеграф".

Учените обикновено смятат, че водата е донесена в Слънчевата система, включително на Земята, от далечни астероиди и комети. Ако обаче се потвърди, че произходът на водата на Луната е свързан със Слънцето, подобен механизъм може да е допринесъл за поява на водни молекули и другаде в Слънчевата система, заявиха Ян Лю от университета на Тенеси в Ноксвил и колегите му.

Слънцето излъчва непрестанен поток от заредени частици, наречен слънчев вятър. Тези частици, които включват главно водородни йони, но също хелиеви йони и следи от кислород, не могат да достигнат до повърхността на Земята, която е защитена от плътната си атмосфера и магнитното си поле. Луната обаче е лишена от подобни бариери и непрестанно е бомбардирана от слънчевия вятър, който засипва нейния реголит с частиците си.

"Посятият" по този начин на лунната повърхност водород може да се превърне в молекула вода или в хидроксилна група, макар все още да не е известно какъв точно е механизмът. След като НАСА неотдавна откри значителни количества замръзнала вода близо до Южния полюс на Луната, Ян Лю и неговият екип изследвали проби лунен лед, донесени от мисиите "Аполо".

Получените резултати показват, че голяма част от пробите съдържат хидроксилни групи, чиито водородни атоми са сходни с тези в слънчевия вятър. Екипът на Лю открил също още най-малко два източника на водород - единият е сходен с водата, съдържаща се в повечето комети, а другият е свързан с ядрени реакции, извършени от частиците.

Авторите на изследването са на мнение, че на други тела в Слънчевата система, които са лишени от атмосфера и са изложени директно на слънчевия вятър като Луната, може също да има следи от хидроксилни групи. Такива "кандидати" са Меркурий - най-близката до Слънцето планета, и астероидът Веста. Резултатите от изследването са публикувани в сп. "Нейчър  джиосайънс", пише БТА.