Частицата Хигс бозон е ключова за разбирането на това как се е формирала Вселената. Снимка: архив, Getty Images/Guliver Photos

Учени от ЦЕРН са открили нова субатомна частица, която може да е неуловимият досега Хигс бозон, изиграл ключова роля във формирането на Вселената, предаде Ройтерс.

"Мога да потвърдя, че откритието е в съгласие с теорията за Хигс бозона", казва Джон Уомърсли от британския Съвет за наука и технологии.

Джо Инкандела, говорител на един от двата екипа, търсещи т.нар. "божествена частица", е заявил пред събралите се в ЦЕРН учени: "Резултатът е предварителен, но смятаме, че е достатъчно солиден и убедителен".

Частицата Хигс бозон е ключова за разбирането на това как се е формирала Вселената след Големия взрив, но въпреки това остава теоретична. Тя обяснява как частиците са се групирали, за да образуват звезди, планети и в крайна сметка е отговорна за появата на живот. Според теорията без Хигс бозона частиците, които съставляват Вселената, щяха да останат в състояние, наподобяващо супа. Хигс бозонът е последното липсващо звено в Стандартния модел на физиката, който обяснява взаимодействията във Вселената на ниво елементарни частици.

Това, което все още остава неясно за учените след последните открития, е дали частицата, на която са попаднали, е Хигс бозонът такъв, какъвто е описан от Стандартния модел, негова вариантна форма или напълно нова субатомна частица, която ще накара специалистите да преосмислят знанията си за структурата на материята. От научна гледна точка последните две възможности са най-вълнуващи, пише БТА.