Мистерия, но руската космическа станция Фобос-Грунт, неуспешно стартирала към Марс в нощта на 9 ноември 2011 г., стана 21-вата от загубените по пътя към него. Изображение: Роскосмос

Сянката на бога на страха

Мистично настроените скептици предричат неуспех на мисията "Фобос-Грунт" още преди две години, когато по технически причини е отложен нейният старт. Казват, че "нещо не Марс не позволява" и пътят към него се открива далече не винаги. И сякаш гледат през вода. Или го урочасват – пътят наистина не се отваря, пише Комсомолская правда.

На 9 ноември 2011 г., след излизане на околоземна орбита, руската станция не успява да премине на траектория за полет към Марс – по неизвестни причини двигателите не се включват.

Бихте казали – каква мистeрия има тук? Но тя трудно може да се отхвърли. От 1960 г., когато започват опитите да се изпратят изследователски сонди на Червената планета, земляните губят 21 апарата. Съветският съюз и Русия – 13, американците – 6, и по един от японците и европейците.

Сред неуспешните мисии е и една съвместна руско-американска – Mars Polar Lander. Апаратът претърпява авария при кацане.

А успешните мисии са 18. Тоест по-малко от половината от всички опити. Усвояването на други небесни тела не се съпровожда с толкова убийствена статистика – само Марс.

Извънземните напакостили на "Фобос-Грунт"?
Най-сериозната мистерия се случва през 1989 г., когато е предприет първият опит да се доставят спускаеми апарати на повърхността на Фобос – спътника на Марс, кръстен в чест на гръцкия бог на страха. Тогава при загадъчни обстоятелства, вече долетяла до Червената планета, пропада съветската космическа станция Фобос-2. А година преди това е загубена връзка със станцията Фобос-1.

Ситуацията се усложнява от странни явления: няколко секунди преди да се загуби Фобос-2, той предава на Земята непонятни кадри. На тях се вижда някакъв огромен обект с формата на вретено. И той се движи.

Уфолозите, естествено, предлагат версията, че земният апарат е повреден от извънземни. А вретеното е техният кораб. Или сянка от него.

Версията се харесва на мнозина. И последващите неуспехи също започват да се приписват на тях – злобните пришълци, които по някакви свои причини не всеки път пускат земляните на Марс.

И сякаш нарочно, след Фобос-2 загиват още два апарата – американският Mars Observer и руският Марс-96. Шега ли? Осем години никой не може да попадне на съседната планета. Как да не се даде воля на най-фантастичните подозрения?

Не чак толкова отдавна загадката като че ли се прояснява. Макар и частично. Специалистите обясняват откъде може да се е взел на снимките, направени с Фобос-2, обектът с вид на вретено. И какво представлява той. Моделирайки ситуацията на компютър, експертите на НАСА стигат до извода, че "вретеновидна" е по-скоро сянката, която Фобос – спътникът на Марс – хвърля на повърхността на Марс.

Тоест извънземните не са виновни. Или поне не в катастрофата с 12-годишна давност.

Но уфолозите трудно могат да бъдат разубедени. Макар че дори те разбират: в последния неуспех едва ли може да се подозират враждебни сили. Изглежда, гафът си е човешки.

Разгадаването на "Монолита" на Фобос трябва да почака

Вниманието към странен обект на Фобос периодично привлича легендарният астронавт Едуин (Бъз) Олдрин – човекът, който втори стъпва на повърхността на Луната още през 1969 г. Според него всички, които са видели снимка на "Монолита", не се съмняват, че някой го е поставил там. И това, разбира се, само засилва подозренията в извънземна нашественическа дейност на Марс и в неговите околности.

Уфолозите пък изобщо не се съмняват, че "нещото" е оставено от някакви пришълци. Но по повод неговото предназначение тънат в догадки.

Обектът е открит още пред 1998 г. Откриват го изследователите Ефрейн Палермо и Лен Флеминг на снимки (SPS252603 и SPS252603), предадени от сондата Mars Global Surveyor.

За съжаление дори съдбата на "Фобос-Грунт" да се бе развила успешно, то едва ли можеше да се разчита на изследване на загадъчния обект.

Извънземните напакостили на "Фобос-Грунт"?
В Института за космически изследвания на Руската академия на науките (РАН) съобщават, че чуват за първи път за "Монолита".

Ето какво казва Александър Базилевский, ръководител на Лабораторията по сравнителна планетология и метеоритика в Института по геохимия и аналитическа химия към РАН:

"Монументът" се намира недалече от кратера Стикни, тоест далече от мястото на предполагаемото кацане на "Фобос-Грунт". И слава Богу! Не ни трябват камъни на мястото на кацане, особено пък големи.

Според Ирина Карачевцева, сътрудник в лабораторията за изследване на извънземните територии към Московския държавен университет по геодезия и картография – т.нар. "Монолит" се намира на "водещата" страна на Фобос (Leading site) с дължина 90 градуса. А тя е извън зоната на възможните площадки за кацане.

Жалко... както навремето се изразява представителят на Канадската космическа агенция – д-р Алан Хилебранд.

"Ако се доберем до този "Монолит", може и да не ни се наложи да летим някъде повече".

Но няма да се доберем. Все още.