Изображение:X-ray: NASA/CXC/CfA/P. Slane et al.

Австралийските астрономи регистрираха необикновено рязка промяна в скоростта на движение на пулсар. Рекордьорът е пулсарът J1718-3718, открит 2004 г.

Числената характеристика на събитие, която се характеризира с отношението между промяната в скоростта на въртене и спирането е 33,25x10-6. Предишният рекорд от 20,5x10-6 е на пулсара B2334+61.

Независимо от неголемите значения на числените величини, подобни промени са свързани с колосален разход на енергия и огромната скорост на въртене. Установеното „ненормално” поведение на пулсара има още една особеност, съобщава Лента.ру.

Обикновено след такова събитие скоростта на въртене на неутронната звезда влиза в норма, но при J1718-3718, вече 700 дни това не се случва.

Според учените магнитната ос и тази на въртене в момента се разминават. Но защо това се случва, астрономите нямат обяснение.

Пулсарът представлява въртяща се неутронна звезда (резултат от гравитационния колапс на звездата), чиято маса е няколко слънчеви. Процесите, протичащи в магнитното й поле, превръщат полюсите на звездата в мощни източници на електромагнитно излъчване. Ако по пътя си лъчът „срещне” Земята, то заради въртенето си той изглежда като пулсиращ.

Понякога пулсарът може да ускори внезапно своя период, като увеличението е много малко, но след това тенденцията към забавяне продължава. Такова забавяне е открито през февруари 1969 г. в пулсар Vela X-1 в Корабни платна. Тази промяна е наречена глич, от немски, което означава приплъзване. Всъщност това е звездотресение – преразпределение на масите в неутронната звезда, скъсяващо диаметъра й с около сантиметър.