Най-точните измервания на формата на електрона разкриха, че той е почти идеално сферичен, съобщи Би Би Си.
Електроните са елементарни частици с отрицателен заряд, които обикалят около ядрото на атомите. В статията си, публикувана в сп. "Нейчър", учените от лондонския Импириъл колидж пишат, че съвсем миниатюрно количество дели електрона от идеалната сфера.

Откритието е важно, защото то намалява достоверността на някои нови теории от физиката на частиците, като
суперсиметрията. Най-добрата съществуваща теория, която обяснява взаимодействията на елементарните частици, се нарича Стандартен модел. Според нея електронът трябва да е почти идеално сферичен.

Стандартният модел обаче е непълен. Той не обяснява действието на гравитацията и някои други явления във Вселената. Затова физиците се опитват да го надградят. Една от тези теории е известна като суперсиметрия.
Според суперсиметрията обаче електронът трябва да е с по-неправилна форма отколкото предполага Стандартният модел. Той би трябвало да е по-скоро яйцевиден.

Новите резултати не изключват суперсиметрията. Те обаче не са в подкрепа на тази теория, изтъкна ръководителят на екипа Джони Хъдсън.

Британските учени се надяват да подобрят четири пъти точността на измерванията си до пет години. Тогава те ще могат да се изкажат категорично за суперсиметрията и някои други теории.

"Тогава ще можем да кажем, че суперсиметрията е правилна, защото сме наблюдавали изкривен електрон, или че суперсиметрията е погрешна, защото не сме" - каза д-р Хъдсън. Според сегашните теории, ако електронът е кръгъл, трябва да има и еднакви количества материя и антиматерия. Засега обаче астрономите са наблюдавали само материя във Вселената.

Подобно наблюдение може да се обясни само ако електронът е по-скоро яйцевиден, а не кръгъл както прогнозира Стандартният модел. Измерванията на британските учени за формата на електрона са два пъти по-точни от предишните. Това още не променя разбирането за физиката на елементарните частици, каза проф.
Арън Ленард от университета на Мичиган. Перспективите за още по-точни измервания обаче привлякоха  вниманието на научната общност, допълва още БТА.