Апаратът Dawn на НАСА, изпратен да изучава астероидния пояс, в орбита около Веста. Изображение: NASA/JPL

Германски астрономи откриха къс от мантията на протопланетата Веста, какъвто специалистите отдавна търсят, съобщи ДПА.

Те насочиха телескопи към астероида 1999 ТА10 и успяха да установят състава му. Астероидът, чийто диаметър е от 1 до 2 км, е на няколко милиона километра от Земята.

Съставът на астероида – с изключително ниско ниво на желязо и висока концентрация на воластонит и феросилит, показва практически категорично, че това е парче от мантията на Веста, каквото астрономите отдавна търсят.

Веста е с диаметър 525 км. Това е единият от двата най-големи обекта в астероидния пояс. Смята се, че тя е останка от протопланета, разбита от космически сблъсъци.

Астрономите от института за изследване на Слънчевата система "Макс Планк" пишат в сп. "Икарус", че ТА10, изглежда, е бил откъснат от Веста и изхвърлен в Космоса.

Теорията, че Веста е претърпяла голям удар, е оспорвана именно защото досега не е откриван фрагмент от мантията на астероида.