Снимка: БГНЕС/ EPA

На Запад сравниха руския Су-25 със собствения си самолет и бяха изненадани, наричайки нашето оборудване "истински летящ танк", пише The National Interest.

През 60-те години на миналия век съветските военновъздушни сили обявяват конкурс, за да осигурят своята следваща генерация на планера. Прототипът Т-8 на Сухой в крайна сметка беше избран, което завърши с представянето на изтребителя Су-25. През следващото десетилетие самолетът за наземна атака ще започне своя първи полет след половин десетилетие дълъг пробен период.

Су-25 (по класификацията на НАТО Frogfoot) е съветски щурмов самолет, брониран дозвуков военен самолет. Предназначен е за подпомагане на сухопътните сили над бойното поле с пряка видимост на целта, както и за елиминиране на обекти с зададени координати. Започва да се разработва в края на 60-те години, по време на Студената война, посочва изданието.

Те решават да създадат Су-25 само защото самолетите МиГ-19, МиГ-21, Су-7Б и Як-28, които са на въоръжение в съветските ВВС, не отговарят на изискванията поради ниската им маневреност или уязвимите кабини. Следователно съветската армия се нуждаеше от атакуващ самолет.

По време на войната в Афганистан Су-25 започва да се нарича „Тур”. Той също така участва в бойни действия по време на войната между Иран и Ирак и последвалата война в Абхазия.

На Запад Су-25 получи прозвището „истински летящ танк“, защото тежи 9315 кг празен, а максималното му излетно тегло е 17 600 кг. Той е много по-лек от американския щурмовик A-10 Thunderbolt II - 11 321 кг (празен) и 23 000 кг (излитащ). Освен това максималната скорост на самолета близо до земята е 950 км/ч. Бойното натоварване е 4340 kg, включително авиобомби от 100, 250 и 500 kg.

Общо през 1981-1992 г. авиационни заводи в Тбилиси и Улан-Уде са произвели повече от 1320 самолета от всички модификации, включително около 350 Су-25 УБ. След разпадането на СССР е доставен и в страните от бившия Съветски съюз като Беларус, Армения, Азербайджан, Грузия, Казахстан и др.

През десетилетията си в експлоатация, Su-25 Frogfoot е претърпял няколко основни ремонта, за да запази предимство пред конкурентните самолети. След разпадането на Съветския съюз много бивши източни блокове получиха полкове Су-25, включително Армения, Азербайджан, Грузия, Беларус, Казахстан и други, посочва изданието.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase