Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Русия е загубила три пети от продажбите си по море в Европа, откакто Москва изпрати войски в Украйна през февруари. Този пазар ще изчезне почти напълно след осем седмици и последните санкции ще направят много трудно пренасочването на потоци другаде.

Доставките на суров петрол за Европа са средно 630 000 барела на ден през четирите седмици до 7 октомври, което е спад от 1,62 милиона преди инвазията. Танкерите, превозващи руски петрол, сега са принудени да отделят четири пъти повече време за извършване на всяка доставка до Индия, отколкото преди това биха направили за изпращане на товар до Нидерландия, или 10 пъти повече време, отколкото би им отнело, за да стигнат до Гданск в Полша.

Последният кръг от санкции на Европейския съюз, приети в отговор на анексирането на части от Украйна от президента Владимир Путин, включва забрана за превоз на руски суров петрол навсякъде по света с танкери на ЕС – ескалация, която може значително да увеличи въздействието върху морските потоци. Санкциите също бяха преразгледани, за да се включи таван на цените, поддържан от Министерството на финансите на САЩ, според който от 5 декември купувачите на руски суров петрол могат да използват европейски кораби, застраховки и други услуги, но само ако цената, която плащат, е под определен праг.

Русия каза, че няма да продава петрола си на никого, който налага таван на цените, предупреждавайки, че въвеждането му може да накара страната да намали производството, а основните й клиенти остават малко вероятно да одобрят плана. Все пак съществуването на такъв механизъм се очаква да засили преговорната сила, която ключовите клиенти Китай, Индия и Турция имат спрямо Русия за бъдещи покупки.

Потоците към тези три страни, които първоначално се намесиха, за да запълнят празнината, след като европейските купувачи започнаха да избягват износа на Москва, достигнаха своя връх през юни от 2,2 милиона барела на ден. През четирите седмици до 7 октомври тази цифра е намаляла с около 320 000 барела на ден.

Обемът на танкерите, които все още не показват крайните дестинации, може да намали тази разлика, но няма да я премахне напълно.

Докато общите потоци суров петрол, изпратени от Русия през седмицата до 7 октомври, се понижиха, средната стойност за четири седмици, която изглажда част от шума в данните, се движеше в обратна посока. Най-новите доставки надвишават тези от седмицата, завършваща на 9 септември, когато потоците от тихоокеанското пристанище Козмино бяха намалени поради преминаването на бурята Хинамнор.

Общият износ се повиши на средна база за четири седмици, но остана под 3 милиона барела на ден за четвърта седмица; това е най-дългият период от началото на март, когато това ниво на пратките е било под този праг. Увеличението се дължи на потоците към Азия, които достигнаха най-високото си ниво от юни.

Всички цифри изключват товари, идентифицирани като казахстански клас KEBCO. Това са превози, извършвани от KazTransoil, които преминават транзитно през Русия за износ през Уст-Луга и Новоросийск.

Казахските барели се смесват със суров петрол от руски произход, за да се създаде еднакъв експортен клас. След нахлуването в Украйна от Русия Казахстан ребрандира своите товари, за да ги разграничи от тези, изпращани от руски компании. Транзитният суров петрол е специално освободен от санкциите на ЕС за морските превози на Русия, които трябва да влязат в сила през декември.

Износът на руски суров петрол по море за европейските страни спадна за четвърта седмица до 604 000 барела на ден, което е най-ниското ниво за годината досега, през четирите седмици до 7 октомври. Потоците са намалели с 56 000 барела на ден, или 8%, от период до 30 септември. Тези цифри не включват пратки до Турция.

Обемът, изпратен от Русия до страните от Северна Европа, е почти непроменен средно през четирите седмици до 7 октомври в сравнение с предходната седмица.

Износът за средиземноморските страни се сви през четирите седмици до 7 октомври със спад в доставките както за Италия, така и за Турция. Потоците към региона, включително Турция, която е изключена от европейските цифри в горната част на този раздел, паднаха до най-ниското си ниво от март.

Комбинираните потоци за България и Румъния остават непроменени спрямо предходната седмица, като увеличението на превозите за България компенсира спада в потока за Румъния.
 

Целият анализ на сайта на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase